Altan & Uteplats
rophphe: Någon som ska bygga uterum??? Jag klantade mig. Ett mätfel gör att jag nu har 2 tremodulers vikdörrar (Willab Garden) över. Måtten är 2100 x 2000. En vänsterhängd och en högerhängd. Isoleringsnivå WG65 Intresserad.
mbyrod: Ok, får kolla lite på dimensioner. Har börjat känna mig lite tveksam till att fästa i panelen. Panelen på östfasaden som det gäller ser ok ut, men den är från -84 (och inte målad i underkant). På väst och sydfasad så är det ganska många plankor som är delvis ruttna i nederkant. Så jag antar att nästa gång det är dags att måla om så blir det till att byta en del om inte
Johan111: Biltema har murarhinkar och lådor i svart plast som du kanske skulle kunna klä in med tryckat, typ 80x40cm som störst tror jag, vet ej om de är mindre giftiga dock :)
bjorn_s: Haha, ja. Man stöter ju på många trådar när man googlar på olika saker.. :)
Händiga Eva: Jag går i tankar på balkongbygge över befintlig altan. Någon som har bra tips på "förstärkning" på balkongolv, då jag gärna vill ha utomhusspa på balkongen? (tänkt en utomhusspa fö 4 pers - väger väl endel). Visst måste jag ha bygglov för att göra balkongen större (betydligt större - från 1,5X2 till 5X4 m)?
yuphin: Har kollat lite och det visar sig att det krävs en brandvägg ifall grannen redan har glasat in..Kan bli en diskussion med grannen då.:) .tycker ni jag skall stå för hela brandväggen i och med att jag glasar in efter honom? eller borde man dela på kostnaden? Hade ingen aning om att detta krävdes, men om det är mindre än 60cm mellan balkongerna så krävs brandväggen enl
blob: Någon som har gop Suntuf glasklar över altanen? http://www.gop.se/produkter/bygg/takplast/gop-suntuf/ Hörde med Krauta och gop själva. De avrådde från att ha det taket på altanen då det kan bli för ljust och för varmt. De tyckte vi skulle ha deras Esslon istället. Men det släpper bara igenom 50% ljus. Vårt uterum ligger dock i (typ) norrläge och vi vill få in så mycket ljus som
anders07: Vi hade lite Ek som panel och en mindre "trall" på uteplats. Samma erfarenhet som lagre, den blev rätt snabbt svartprickig av mögel och det var ett helsike att få bort...
pelpet: Enligt Plannja bör man inte överskrida 10 m i rännfallslängd men 13m borde funka gissar jag, kanske krävs det grövre hängränna alt nogrannare rensning för att klara de värsta regnen. Takarean på ena sidan borde bli omkring 50 kvm och då räcker det med ett stuprör med 100mm diameter. En annan möjlighet är att sätta ett helt nytt stuprör mitt på huset. Då får du vända
Ripper500: Inte tryckt i uterummet. Kan avge gifter vid hög värme. Det blir varmt i uterum.
MB77: Sprickbildningar är nästan omöjligt att undvika till 100%. Såpan är en beprövad metod och vi har nog inte mer sprickor på våra däck än vad de som har oljat sina. Jag kör med trallrent och högtryckstvätten på våren innan såpan. Dock så ska man vara försiktig med högtycken så att det inte flisar sig, finns speciella munstycken för trall och plattor.
Toddep: Jag lade byasten på min ute plats förra året och redan nu efter vintern som än inte är slut så är det kalt fläckar på dom så kan man under hålla dom sen till våren för att förebygga att dom blir fula? Alla grannarna har samma sten och murblock av samma material som dom lade för ett antal år sedan och dom ser inget vidare ut idag efter ca 6 år så kan man göra något?
Johan111: 2-1 till puts, blir nog det då :-) Tack för inspelen :)
frida i 50-talsvilla: Det finns tillverkare för barnvagnsramper. De kan säkert skicka. Googla på barnvagnsramp
tlundberg: Golvet man lägger golvvärmen på lär ju vara ordentligt isolerat underifrån (antagligen med cellplast). Har man tänkt ha uterummet även lite under vår och höst lär man ju inte ha valt det tunnaste taket och kanske till och med glaspartier med lite isolerande förmåga. Antagligen läcker lite spillvärme ut från huset in i uterummet också. Hur många dagar per år blir det totalt med
mekkarn: Och att gräva ner 1,5 m tar både tid och är dyrt. Men jag tror att ditt råd med mindre lyftpunkter kan vara rätt_
Mattsson86: De verkar vara nått fel så jag kan inte ladda upp bilder längre. Huset har ett sadeltak iaf..
Bricco: http://www.bellevuepersienne.com Har de själv. Mycket nöjd.
etiol: Hej .. Ja ide'n är bra med spikband dom är dessutom galvade .. men gör så här , sätt spikbandet i ändträet så kan du ha max tjocklek på virket och då har du också skruven rätt, torr och fin hela tiden.. [bild] Eti..
corre: Framförallt bevarar det värmen från dagen längre på kvällen under sensommaren, och lite billigare att värma med en gasolkamin eller elfläkt om man vill stöta på tidiga hösten.
dhanjel: Tusan, skulle in under trädgård allmänt, men går inte flytta i Tapatalk.
etiol: snön kan du stoppa med ett par meter snörasskydd i hörnet mot förådet .. Kan du inte öka taklutningen på förådet och carporten så du kan ha pannor där också. Eti..
dsub: Faktiskt inte så farligt som man kan tro, värre när man väl kommer upp iskogen med alla tallkottar.
Workingclasshero: Överdimensionera golvvärmen för att få snabb uppvärmning och använd termostat=ingen fotjos ;-)
Larsa: Huset till vänster har lägre takfot. Ni kommer slå skallen i glastaket... Är det stadsplanerat område lär ni behöva bygglov. Rent konstruktionsmässigt lär det väl inte vara några problem, takstolarna ovan kupan måste ju redan vara avväxlade. Glaspartiet lär ju däremot kosta en hacka efter som det antagligen blir specialmått Edit: såg att det inte var en kupa, så ev takstol ovan
etiol: Förmodligen kommer deras virke från olika leverantörer .. Nej denna skiftning i färgen får man ta, färgen bleknar med tiden och blir ljusare men dom kommer att följas åt.Skulle du i framtiden vilja stryka om med ny lazyr så får du ändå denna skillnaden på nyanserna. Eti..
etiol: Hej...Detta tycker jag skulle se helt fantastiskt ut. så fram med hammare och spik .. Eti..
Domino_d: [citat] Den typen som jag gjuter ner nu går utmärkt att juster i efterhand. Använde dem till ett carportbygge i höstas senast :)