Sommarens mission är att bygga en ny altan och nu är jag inne på att använda ektrall. Min tanke är att ha ett (så gott som) underhållsfritt material utan större risk för sprickor. Det får gärna bli gråare med åren. Har läst på lite om för- nackdelar med de vanligt förekommande alternativ som finns och har fastnat för just ektrall. Tyvärr verkar det inte finnas speciellt mkt skrivet om det när man letar. Har hittat några som säljer för ca.25-30kr/lpm för 22x90, t.ex. http://www.onsjosag.se/

Någon som har erfarenhet av ektrall? Gärna om det är någon som själv lagt det för 5-10-15år sedan.

Redigerat:
Byggde en liten plattform i ek utanför entrédörren. Hade det i tre år innan jag flyttade. Ville först inte olja det, eftersom jag tyckte att det var snyggast med sin naturliga färg. Efter några månader så det ut som virket i lastpallar ungefär. Känns ju sådär när man lagt ned extra energi och pengar på att ha just ek.

Slipade ned hela trallen och oljade in det istället. Blev jättefint, men resultatet var att oljan drog åt sig svartmögel och blev prickig. Fick slipa ned all olja en gång i början av säsogen de kvarvarande två åren som jag bodde kvar. Skulle tro att det tog ungefär 6 timmar att slipa ned och olja in. Ytan på trallen var väl ca 4 kvm.

Slutsats: planerar du att gå mycket på trallen, välj annat träslag.
Kommer trallen att ligga skyddad under tak, och inte beträdas så mycket, eller mest beträdas utan skor, inga större problem!

Har inte lagt det. Däremot så är ek hårt så det kommer att krävas en hel del arbete med att skruva dem om du har en stor yta. Kan behöva förborras.
Har gjort lite utemöbler i ek och efter några år så skiljer sig inte ekträ så mycket från annat virke, dvs som du själv skriver det mesta blir grått.
Prismässigt så kan du byta ditt trallgolv minst vart 10 år om du kör med vanligt tryckt, dvs 2-3ggr dyrare med ek och så lite räntepengar.

S
Ek flisar lätt så det ger lätt stickor om det slits.
Om du inte vill lägga vanlig tryckt trall så kolla på Kebony, de har lite olika sorter. Deras furutrall är Svanenmärkt.

Vi hade lite Ek som panel och en mindre "trall" på uteplats. Samma erfarenhet som lagre, den blev rätt snabbt svartprickig av mögel och det var ett helsike att få bort...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.