7 214 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Virkesdimension för altantak med betongpannor
Hej. Har googlat som en dåre men hittar inte de jag vill..
Vi ska bygga en altan med trallgolv på 6x4 meter. 6 meter jämns med huset och sträcker sig 4 meter ut.
Vi vill ha råspont med takpapp och betongpannor som tak son lutar från huset o ut, vet inte vad sånt tak kallas men.. Vilka krav ställer de på plintar och virkesdimension? Och framförallt på stolparna som taket ska vila på? snözon vet jag inget om men jag bor i södra dalarna.
Hoppas nån förstår vad jag menar, skrev detta i all hast..
Vi ska bygga en altan med trallgolv på 6x4 meter. 6 meter jämns med huset och sträcker sig 4 meter ut.
Vi vill ha råspont med takpapp och betongpannor som tak son lutar från huset o ut, vet inte vad sånt tak kallas men.. Vilka krav ställer de på plintar och virkesdimension? Och framförallt på stolparna som taket ska vila på? snözon vet jag inget om men jag bor i södra dalarna.
Hoppas nån förstår vad jag menar, skrev detta i all hast..
De jag har tänkt mej är 3 st 45x195 som bärlina då fäster jag den ena i husväggen och 2 st utåt med 4 st plintar under varje. Sen 45x145 som golvreglar med cc 60 och 28x120 trall på de.
Som stolpar brukar man slå ihop 2 st 45x95 har jag sett men de kanske blir för klent till betongpannetak?
Takstolar av 45x145?
Ena kortsidan tänkte jag ha panel från golv till tak.
Väldigt tacksam för svar.
Som stolpar brukar man slå ihop 2 st 45x95 har jag sett men de kanske blir för klent till betongpannetak?
Takstolar av 45x145?
Ena kortsidan tänkte jag ha panel från golv till tak.
Väldigt tacksam för svar.
Betongpannor kräver en minsta lutning på 14grader. Du kommer att behöva gå upp med altantaket en bra bit på ditt hustak om du skall ha typ 2m hög öppning i framkant.
Jag har 1 o en halvplansvilla så enligt mina beräkningar (gissningar) så kommer de skilja minst 120 cm från takets infästning i fasaden och altanens framkant. Borde väl räcka om taket sticker ut lite från trallgolvet? Tänkte fästa altantaket så nära takfoten på huset som möjligt.
Det blir 16grader, så du klarar sig precis.
Med tanke på den låga lutningen, och arean på altantaket så skulle jag dimensionra för högre snölast.
Jag körde en berökning i Moelvens program, altantak, två pelar.
http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Bredd 4000mm, längd 3000mm (för att kompensera att 4stolpar inte fanns)
Med Snözon för Dalarna och hög tyngd på taket, så ska du klara dig med Limträ 56x270 på både reglar och yttre bärlina.
Bygger du sen en takstolskontruktion i triangel så klarar du sig säkert undan med 45x145 i (fast det bör räknas.)
Med tanke på den låga lutningen, och arean på altantaket så skulle jag dimensionra för högre snölast.
Vill du verkligen ha stolpar mitt inne i utrymmet?
Jag körde en berökning i Moelvens program, altantak, två pelar.
http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Bredd 4000mm, längd 3000mm (för att kompensera att 4stolpar inte fanns)
Med Snözon för Dalarna och hög tyngd på taket, så ska du klara dig med Limträ 56x270 på både reglar och yttre bärlina.
Bygger du sen en takstolskontruktion i triangel så klarar du sig säkert undan med 45x145 i (fast det bör räknas.)
Mycket fina svar, tackar!
Nä stolpar mitt i altanen blir inge bra efter för många kalla
Synd att jag inte fick jobbet jag sökte på limträfabriken här i byn
Hur som helst de verkar knepigt de här. Började kika på plåttak idag, de e ju riktigt snyggt med såna som ser ut som tegelpannor. O handlar man på byggmax kommer man billigt undan. De taket går tydligen att skruva direkt på takpappen utan läkt. Måste ju vara väldigt bra för o dämpa ljud från regn. Va tror ni om de?
Vilka dimensioner skulle behövas då? Räcker 4 stolpar i framkant o en på varje kortsida?
Nä stolpar mitt i altanen blir inge bra efter för många kalla
Synd att jag inte fick jobbet jag sökte på limträfabriken här i byn
Hur som helst de verkar knepigt de här. Började kika på plåttak idag, de e ju riktigt snyggt med såna som ser ut som tegelpannor. O handlar man på byggmax kommer man billigt undan. De taket går tydligen att skruva direkt på takpappen utan läkt. Måste ju vara väldigt bra för o dämpa ljud från regn. Va tror ni om de?
Vilka dimensioner skulle behövas då? Räcker 4 stolpar i framkant o en på varje kortsida?
Jag hade definitivt användt strö och bärlänkt ändå.
Det är en extra säkring mot fukt under pappen.
Dimensioneringen blir inte så mycket mindre, den extra vikten av betongpannorna per m2 är inte så stor att den minskar behovet av reglingen så mycket.
4st ordentliga plintar i raden, med ordentligt underarbete. Sen en limträbalk i framkant.
Takstolar av 145*45 i pulpetform tex.
http://www.takstolsfabriken.se/img/pulpet.gif
Du behöver kompletera med info hur ditt tak är monterat idag. överhäng och väggkonstruktion.
Man behöver räkna lite mer, och du behöver dessutom bygglov för detta, så då kan du få korrekta beräkningar i den.
Det är en extra säkring mot fukt under pappen.
Dimensioneringen blir inte så mycket mindre, den extra vikten av betongpannorna per m2 är inte så stor att den minskar behovet av reglingen så mycket.
4st ordentliga plintar i raden, med ordentligt underarbete. Sen en limträbalk i framkant.
Takstolar av 145*45 i pulpetform tex.
http://www.takstolsfabriken.se/img/pulpet.gif
Du behöver kompletera med info hur ditt tak är monterat idag. överhäng och väggkonstruktion.
Man behöver räkna lite mer, och du behöver dessutom bygglov för detta, så då kan du få korrekta beräkningar i den.
Menar du limträbalk i framkant på taket?
Här kommer bilder på hur de ser ut idag. Överhänget på taket är ca. 40 cm och väggen består av stående grova tjocka spontade brädor sen ca. 40-50 mm isolering och ytterpanel på de.
Hoppas de hjälper något.
Ja visst ska jag ha bygglov så därför vill jag planera lite. Tror att dom vill veta virkesdimensioner osv. När man ansöker..
Här kommer bilder på hur de ser ut idag. Överhänget på taket är ca. 40 cm och väggen består av stående grova tjocka spontade brädor sen ca. 40-50 mm isolering och ytterpanel på de.
Hoppas de hjälper något.
Ja visst ska jag ha bygglov så därför vill jag planera lite. Tror att dom vill veta virkesdimensioner osv. När man ansöker..
Nähä nu går de inte o ladda upp bilder. Provar igen om en stund..
De verkar vara nått fel så jag kan inte ladda upp bilder längre.
Huset har ett sadeltak iaf..
Huset har ett sadeltak iaf..
Klicka här för att svara