Altan & Uteplats
Jugend: Det är inget svårt att bygga en altan. Jag har svårt att se att du kan bli blåst av någon firma. Ta in offerter genom olika tjänster och kolla att de har gjort det specifika som du skall göra tidigare.
anders07: Det låter som samma regler som här i Ekerö kommun... 120 max. höjd på altan och det får inte finnas något "utrymme" under altanen (typ förråd).
sparv3n: I första hand hade jag försökt lösa problemet med vatten. För även om du slipar eller rengör så får du ju samma problem förr eller senare igen.
seniorkonsult: Sioo kostar mer än det smakar. Jaghar vitriol på fasadn sedan 1974. i mitt tycke är det bra. Färg är ju egentligen bara kosmetika. Titta på alla lador, Träet blir ju sprött i o f sig men det gör inget. Det är bättre än att det ruttnar bort men det var ju inte din fråga. Använd vitriol-virket håller nog bara 40-50 år...
estwing: [citat] Usch.... På 15 m bygger man rakt. Vaddå felmarginal? Bygg rätt å gör bra jobb. Sen ang TS så hade jag följt huset men vridigt upp altan så att längst ut är den i VÅG. så jobbar jag iaf. Mvh Snickar estwing
kysan: Lätt som en plätt, bara att skruva bort sidan, behövde inte ens ta ner dom, sen lite 5-56 - som nya...
djaccess: Hej, Ska sätta i skjutbara glaspartier i mitt altanbygge snart och behöver råd. Har stolpar med jämna mellanrum där det ska sitta tvådelade glaspartier mellan. Har lagt 45x120 vågrätt på rätt höjd att ställa fönstren på. Där kommer frågetecknet. Har lockpanel utvändigt under där fönstren ska vara.. hur får man det snyggt i överkant där? Ska man lägga en typ fotplåt på
ef98dpa: ...kör du på 45x145 som bärlina och samma som reglar så blir det: Bärlina: 3x9x25kr=675:- Reglar cc60: 16x3x25kr=1200:- Trall: 24x9x13kr=2808:- Summa: 4683:- +10% =5151:- Dock svårt att hitta 45x145 som är 2,8-3m så det finns risk för mycket spill om du inte skarvar.
dsub: Jag har målat huset med Alcro bestå och är väldigt nöjd med resultatet. Om du åker till färgaffären så har de ett komplett system med tvätt, grundfärg och täckfärg. Det har nog alla tillverkare av rang.
Schlbuditz: Så här ser Cosa 30 ut infällda i altanen hos oss: [bild] Och här är en bild i skymning, tyvärr hittade jag ingen kvällsbild för stunden: [bild]
andersmc: [citat] Om jag förstår rätt vad du ska göra så kan du lika gärna bespara dig mödan. Du kan göra takstolarna i en mindre dimension och lägga tvärreglarna ovanpå i stället. Ur hållfasthetssynpunkt blir det samma resultat.
Buuzzz: Det är tryckat och som du säger, det är INTE gratis med trallskruv...
etiol: hej... Det är enklast med en platta och du behöver inte fler på höjden ... Men du kan göra så här..och du fixar vilken höjd du vill med stolparna.. [bild] Här är 2 alternativ, finns säkert fler.. Välj vilken som du tycker är enklast och göra ,, det viktiga är att det blir stadigt. Eti..
Stew: [citat] Bara vatten. Och det hade regnat ett bra tag så virket var genomblött.
Danne_83: [citat] Skulle nog förespråka att tjälisolera istället. Kraga ut isolering ca. 1 m från plinten och minst 70mm tjock så slipper du gräva så förfärligt :)
knicklas: Inget superdrag här inte... ;-) Fortsätter på ämnet "planteringskanal" och tänker mig samma princip som trådskaparen här: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/168862-inglasad-uteplats-3.html#post1566230 Med skillnad att man fortsätter längs hela långsidan. Vad tror ni?
KnockOnWood: [citat] Vad då inte lika illa? Det är ju väldigt snyggt. Sträck på dig och var stolt!
stordanne: Som rubriken lyder... Har tre frågor gällande mitt altandäck som består av Bruninpregnerad Rillade plank. Den har två sommrar på nacken och börjar se rätt torr och matt ut nu när snön börjar försvinna. 1. Vilket medel och vilken metod är bäst när man skall göra rent altandäcket? (Högtryckstvätt? Borstar å nåt grymt medel? Kom gärna med tips. 2. Efter rengöringen skall jag
roli: Jo, jag tycker det har fungerat bra. Relativt lätt att montera, bra byggbeskrivning. Det gäller att lägga kanalplasten rätt med en gång. För har man "slagit" fast plastprofilen som låser kanalplasten till aluminiumlisten, så sitter de som f-n (hmm som berget). Det enda som vi inte riktigt tycker om är att det kan bli en del kondensvatten/is på aluminiumprofilen som sitter på
verktygsgurun: Trädäcket som du bygger uterummet på skall vara exakt så stort som uterummet. Trädäcket utanför skall ej ligga kloss an dit uterum och samtidigt vara ca 70mm lägre än uterummet. Innan du bygger limträstommen för uterummet går det alldeles utmärkt att fästa en L- formad plåt som går runt hela uterummet. Denna plåt täcks ju sedan av stolpar och skenor som dörrarna glider i. På
Suhagg: [citat] 300mm cellplast och platta på mark med golvvärme. Det jag undrar är om ett kanalplast tak är ett bra alternativ eller om jag bara kommer elda för kråkorna. Känns ju som skarverna mellan kanalplastpartierna är ett ställe där mycket värme sticker ut. Då hälper det inte med U-värde på 1.0 eller så mitt på plasten.
pelpet: Vi hade tänkt bygga en hyfsat enkel altan i sommar. Dvs bort med befintlig stenläggning som måste göras om ändå, ut med markduk och sen på med några markstenar som vi ställer ett flytande trädäck på. Men sen började vi fundera. Det kanske vore kul med med ett uterum. Med braskamin. Eller kanske till och med ett helt isolerat riktigt rum med öppningsbar vägg mot altanen. Vi har
verktygsgurun: [citat] Ja det går bra med betongplattor direkt på singeln.
mbyrod: Sioo. Föräldrarna har kört det på sin altan, blir kanonfint.
Totte_S: Kalkstenen på Öland är vanligtvis just röd, vill du har grå så får det bli kalksten från något brott som inte ligger på Öland, Gotland tex. Där är stenen grå. Tex: http://slitesten.se/tradgard-flis.php Lite ute och cyklar är jag, det finns grå kalksten på Öland, men som du upptäckt så är det vanligtvis den röda som man kan få tag i billigt, kanske just för att inte många