K
klos: Hi, you can at least find Deckmaster here as well at most hardware stores. Here's a DIY solution (have not tried it though...): http://hemmet.ifokus.se/articles/4d717abfb9cb46222d086ad4-deckmaster-arets-samsta-uppfinning
1 svar · 1,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Kanon :) måste nog tänka ut något till våren ang min altan....
12 svar · 10,1k läst
R
Ripper500: Antagligen är det rekativt enkelt att flytta om takstolarna.
4 svar · 6,0k läst
F
Fred vom Jupiter: Vanligt tegel håller inte utan vittrar sönder snabbt. Det finns speciellt marktegel men det är dyrt, väldigt dyrt.
3 svar · 14,9k läst
M
Mattsson86: Va fint. Snackade lite löst med en snickare o han rekomenderade plåttak. Ska nog starta en egen tråd om altanprojektet då jag inte kan nånting :-)
12 svar · 8,6k läst
pappskallen
pappskallen: Generellt sett så är virket mindre på vintern pga att det helt enkelt är torrare i luften, men i ditt fall så får du nog kolla hur fuktiga brädorna är, kan ju mycket väl vara så att dom är ordentligt sura om dom legat ihoppackade på pall. Jag förutsätter att vi snackar tryckt. Personligen hade jag kört dikt an om dom är det minsta blöta.
1 svar · 1,6k läst
H
Henri: [citat] Medel vid nämnda exempel "minimum av underhåll" är enbart såpa.
9 svar · 2,4k läst
D
dsub: Som vanligt blir det inte som man tänkte från början. Åkte till skroten och shoppade lite. Fick tag i ett järnrör och 16 galvade steg. Blev lite pillande svetsande och sågande och en djävla massa vikt. Men jag blev själv rätt nöjd med resultatet. Skickar med lite bilder på schabraket.:) [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Sent from my GT-I9100 using Byggahus.se mobile app
3 svar · 3,5k läst
·
G
Flyttad
G
Flyttad
kaneone
kaneone: Hej! Vi står i begrepp att börja bygga en brygga genom att påla ner telefonstolpar och bygga en konstruktion på det. Jag har letat efter lite inspiration på nätet efter bryggor, men det är skralt. Vet någon var man kan hitta bilder på snygga bryggor? /Niklas Edelström http://nybyggaranda.se/
0 svar · 1,6k läst
T
ToRy: Vad är det för markförhållanden? Om det är väldränerat kan det räcka med att lägga ut stenplattor och lägga bjälklaget på dem, dvs strunta i bärlinorna. Blir ju fler stenplattor än plintar men å andra sidan mindre jobb per platta. Måste du ha plintar pga tjälrisken så kan du ju sätta plintarna tätare och köra bjälklaget direkt på dem. Använder du alla 20 centimetrarna till
1 svar · 9,1k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Jag har den typen av trall på bryggan, där den är ganska hårt utsatt för väder, vind och "skit" och jag upplever inga problem med den, åtminstone inte jämfört med den traditionella trallen som låg där innan. Tar en vanlig sopkvast och sopar rent när det behövs. Dock bör jag nämna att bryggan har sol mer eller mindre hela dagen så det hinner torka upp ordentligt, lägger man
19 svar · 20,9k läst
·
D
Dawwa76: Hej! Har grävmaskin hemma för att planera om tomten och göra plats för ett uterum. Uterummet är planerat att vara 3,1x4,8 m och jag tänkte passa på att få ner gjutrör för plintarna nu när jag har hjälp av grävmaskinen, men är osäker på hur man får fram avståndet mellan plintarna. Tacksam för tips och storleken är inte helig om någon har några invändningar mot måtten. /David
0 svar · 3,1k läst
A
AnnelieT: Hej! Jag försöker hitta modellen "Luleå" för jag behöver komplettera befintliga skärmväggar. Någon som vet vem som tillverkar eller säljer den? Skärmväggen köptes på Silvan cirka år 2009. Hittar den ej på Internet. Den är inte tillverkad av Jabo, så mycket vet jag i alla fall. Kan det vara Park? Stort tack om någon kan tipsa mig om vart den finns. Bor i Stockholm.
0 svar · 2,3k läst
·
V
Villa Nunnekullen: Vill inte göra dig besviken men ert uterum är helt enkelt felkonstruerat. Att använda tryckt trä i ett inglasat uterum är rena vansinnet. Tryckt trä innehåller kemikalier som gör det motståndskraftigt mot mögel och andra parasitangrepp, dessa kemikalier läcker ut i luften i uterummet och kan orsaka hälsoproblem för de som vistas där. Om ni bara vistas där vid få tillfällen under
4 svar · 8,3k läst
V
Villa Nunnekullen: Varken laminatgolv, spånplattor eller vanligt trägolv rekommenderas i uterum. Dessa material är mycket lättpåverkade av fukt och kondens och kommer på sikt att orsaka mögel och behöva bytas ut. När mögel väl fått fäste i uterumet är problemet svårt att bli av med, lukten därtill samt hälsoriskerna med att vistas där. Satsa på material som är mer tåligt, tex klinker,
15 svar · 34,0k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Vet inte vad som avses med vettiga priser, och hur mycket man kan tjäna på att handla grejorna utomlands. Jag har köpt glasräcke av svenska Inoxa, fick mycket bra hjälp och vad jag uppfattade som mycket rimligt pris.
1 svar · 3,6k läst
C
cecar33: Däremot så skadar det inte att man rengör tryckt virke från alger då håller det sig fin mycket längre. Så skura altaner och plank med klorin så blir det bra obs ingen högtryckstvätt om man inte har en skurmojäng då förstås.
7 svar · 20,0k läst
Kattvovven
Kattvovven: [citat] Håller med detta inlägg, tänk dock på att hellre för mycket luftspalt än för lite. Jag har sett enorma skador på plåttak där vatten och fukt fått ligga kvar. Tog drygt ett år. Fick bryta upp trallen och slipa och rostskydda 50-60% av taket. Dock var det stora ytor där dom som byggt kan ha skadat ytan så det gäller nog inte riktigt dig. Men det låg även massa sågspån som
2 svar · 5,6k läst
pelpet
pelpet: Kan ni inte förlänga farstukvisten åt höger och bygga en egen ramp? Isåfall kommer den inte att synas så tydligt bakom staketet.
4 svar · 6,2k läst
·
S
simon__svensson: Hej Jag är på väg att bygga ett uterum nu och har lite frågor om jag ska använda golvspånskivor eller ej? Jag hade tänkt att lägga 22mm golvspånskivor på reglarna som är cc60 och där ovanpå 8 mm laminatgolv. Är de dumt då golvspånskivorna är känsliga för fukt eller hur hade ni gjort? Uterummet ligger ca 30cm ovanför marken och kommer vara ett av typen förlängd sommar uterum
0 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Gavelställt hus långt åt öster på tomten. Garage på västra sidan, ungefär mitt för huskroppen, så det ryms lite bilar framför. Kök i syd-västläge, med få fönster åt söder. Sovrum åt öster. V-rum åt nord-väst. Bad,tvätt, teknik och entré mitt i huset åt väster - mitt för garaget.
19 svar · 5,3k läst
·
J
Jobo123: Håller på att bygga ut altanen lite och har nu kommit till själva räcket! räcket kommer bestå av liggande 45x45 reglar samt glasskivor som är 350x900. stolparna är 45x95! Jag har tänkt att ställa glaset på en 45x45 regel samt klämma fast ändarna med hjälp av en stump 45x95 regel mot själva stolpen! Blir även en gummilist mot glaset. min fråga är nu,, hur mycket måste jag fästa
0 svar · 1,9k läst
Y
yuphin: Mellan tummen och pekfingret ligger det på runt 5500kr per löpmeter, då är det 4mm glas med aluminiumramar runt glaset, inte dragspels varianten...
1 svar · 2,6k läst
D
DIY_freak: Hur underhållsfritt kan man räkna med att ett varmgalvaniserat och pulverlackerat räcke är ute på västkusten (inget direkt havsvatten på det, men "salt i luften"). Kommer man behöva slipa och måla det med jämna mellanrum eller kan man räkna med ett det blir i princip underhållsfritt?
0 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Jag brukar se till så att de är en springa på 15-20mm mellan trädäck och vägg.
1 svar · 4,6k läst
E
eviljava: Ja, något som dödar mossa borde räcka. Sedan gör regnet resten.
1 svar · 4,5k läst
P
Phatsta: Ah just det, de massorna hade jag inte tänkt på. Tack :) Kan nog använda i alla fall en del av det att jämna ut ett gammalt trädgårdsland som ska fyllas igen men resten får man nog frakta bort ja. Skönt, då är det egentligen bara att planera och köra igång i vår!
2 svar · 2,4k läst
R
Ripper500: Ej uppvärmt uterum. Ev någon enstaka gång. Isolerad grund och tak. Takutsprång runt om på ca 20 cm.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.