Altan & Uteplats
TreFemTvå: Hej igen, Idag var jag ute och grävde. Jorden är lösare än jag trodde och rasar lätt. Jag gick därför över till grannen för att kika hur dem gjort. De har byggt två trappsteg à 30 cm höga och 40 cm djupa (använder trappstegen som sittplatser). Grannen har grävt ut trappstegen och därefter gjutit plintar med stolpskor varje meter som han sedan skruvat fast 30 cm höga stolpar i.
Noseone: Byt färg på design till rödtegelfärgat. Känns som om det är det ända som skiljer.
Johan111: Tack för all hjälp och bilder som inspiration, vi har nu avancerat till nästa fas i skissandet, lägger upp efterfrågan på smakråd i en ny tråd. Tack åter igen!
Mellanbarn: Såg att du pratade om cirkelsåg, nästintill gratis men en del jobb.
estwing: [citat] Du e juh bara för mycket. Det står la ej trall för diagonalläggning på brädgårdarna... Nu far du f..n ta å ge dig. Man kan lägga 60 cc vid diagonalläggning. Sen görs ej längderna efter vissa vill lägga på 45 cc heller... Ta din höna å tupp å vänta på din påsk. Trallen görs i 60 cc längder men finns i 5,20 har jag påträffat mä. Mvh Estwing
Japp-65: Svart till Nyfniken - vi fick det förslaget av leverantören av markisen. Ett annat alternativ är att sätta något vasst på sol- och vindautomatiken så att ev djur inte kan/vill gå dit men är lite skeptisk till den lösning. Överhuvudtaget känns det inte helt bra att leverantören skyller på djur som katt eller fågel då denna sol- och vindautomatik måste vara utomhus för att kunna
prototypen: Beror också på underlaget, har det varit asfalt men den brutits sönder så är inte underlaget tillräckligt stabilt. Då är det att gräva ur, markduk och bergkross på det. Protte
norrbottenstorpet: AGA är kunniga på gasol. Det kan vara klokt att följa deras råd. Jag säger inte emot dem, mycket nära en HET yta är olämpligt. Men samtidigt är inte AGA någon reglerande myndighet det är ett företag. Lagrummet är lagen om brandfarliga och explosiva varor, motsvarande förordning och de föreskrifter som myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger ut (tidigare
ZNK: Hej Måste nog föreslå motsatsen, täck dem inte alls, snygga till bakom och låt det vara öppet. Innebär dock att trappen får byggas om utan den konstiga landningen, bygg trappen hela vägen ner... Luftigt och snyggt.
Budski: Hej, Jag har byggt en altan med komposittrall. Fungerar bra att jobba med. Lätt att såga i. Man får tänka lite anorlunda eftersom sidor och "ändträ" behöver döljas. Jag hade CC30 på bjälklaget eftersom jag inte ville ha någon svikt. (tillverkaren rekomenderar CC40). Jag har en grå färg som inte ser ut som trä. Gillar inte plast som försöker likna något annat. Det är skönt att
uruguru: Jag har ett par kubik ärtsingel över. Törs man ha det som bärlager under ölandssten. Det är bara 7 kvm framför entretrappan som ska läggas. 1. Padda marken. 2. Markduk + 10 cm ärtsingel som paddas. (Har hört att ärtsingel inte blir bra i för djupa lager). 3. Markduk igen (rullen är ju 20 kvm). Makadam 2-4 (flis). 4. 5 cm sten fogad med stenmjöl. Fungerar detta för gångtrafik? Är
iSnobben: Hehe jo jag tror att man lätt överdimensionerar en aning och det har jag säkert gjort nu med det jag byggde också :) Självklart ska ni använda 28x120 trall.
Perk: Vi hade en liknande pjäs på huset som jag bilade bort på 2:a våningen (numera fransk). När vi bilat färdigt kunde vi konstatera att den inte hade ramlat ner av en vindpust iaf! Men jag håller med föregående inlägg, säkra nu, riv vid lämpligt tillfälle och bygg er en snygg altan när det passar er. Jag tycker inte att det finns prutmån pga detta, då den ser inte helt fräsch ut och
mekkarn: Tjälskjutning får du med plattor, men lika mycket med plintar om dom inte är isolerade. Det var vad jag försökte säga:)
Jimmy N: Minerit är en stenbaserad skiva som tål fukt och väta. Finns i tjock- och storlekar som gips. Den är utmärkt att att lägga klinkers på.
wilard: Hej! Har precis flyttat in i ett hus där det, på den inglasade altanen, fanns en rund pool som vi monterat bort och sålt. Kvar är ett hål i golvet (Själva hålet i golvet är ca 3,5 m i diameter och ca 1.4m djupt och under golvet ca 5m i diameter). Vi ska gjuta plintar, regla upp och lägga ny trall där hålet är, sen lägga skivor över hela altangolvet och sedan en matta. Vad jag
Jesca_j: Har grundmålat taket idag och målar första lagret uteakrylat imorgon. (Förslag från färghandeln).
motives: Utan att egentligen veta nåt om historien så låter det ju otroligt att brandförloppet var värmeljus-> plasttak utan något mellansteg? Då tror jag mer på att det fanns en massa göttiga kuddar och gardiner i uterummet samt ett gott tillflöde av syre från en öppen dörr, kanske tom korsdrag. Att plasttaket "exploderade" låter mer som att rummet övertände. Vad vill jag ha sagt med
ThoBer: Har balkong på huset som vi använder sparsamt. Har en gammal trall som skulle behöva bytas ut men då det underliggande "taket" på glasverandan lutar tvekar jag på om jag kan få det "plant". Finns dock utrymme att lägga annat på trallen. Funderar om det kan finna något "heltäckande" som man kan lägga på utan att det snabbt förstörs? Det får ju inte bli för halt vid regn. Kan man
mozart: Ja, jag vet inte riktigt vad det är. Gubbar som pratat om bygget kallar det för hålsten eller möjligen, som hempularen skriver, gasbetong, tydligen ett ovanligt sätt att bygga då. Ingen som var med då finns ju kvar idag... Jag vet bara att det är väldigt poröst bakom putsen. Men helt tomt kan det ju inte logiskt sett vara. Ett exempel på hur svårt det är att fästa är ett tak över
Wilfa: Ska ta och ställa ut allt där vi vill ha det i helgen och så måtta efter det och se var vi hamnar. Ska bli spännande!
The Tor: Jag tänkte uppdatera tråden med resultatet nu när det blivit klart. Jag drog fast bärlinan i väggen med 160 mm franska och använde distanser av tryckt virke mot väggen. För att vara säker på att inte få stående vatten eller bös mot väggen så kapade jag lockläckten och lade dit en plåt som leder ut vattnet på altanen (syns på sista bilden). [bild] Sedan byggde jag regelverket
Akahigi: Större kött är roligare att grilla, länge och på låg temp. Marinerat länge :) Pröva gärna lite hickoryrökspån, om du gillar smaken. Boken "Killen vid grillen" är rätt bra. Grillar man länge och långsamt kan man också dricka öl och filosofera länge och långsamt.
inxs74: Ja det är tanken men frågan är om det är stabilt nog med fasadplugg i teglet.