Altan & Uteplats
Ripper500: Du kommer behöva 1 tvärregel på mitten om du tar 16mm X-struktur 1200mm.
Zynx: Och nu ligger bilderna ute på vår uteplats/trädäck som till viss del har hämtat inspiration från TS :-) [bild] http://hassleby.amiga.tm/2013/04/06/uteplatsen/
etiol: Hej ... Så här gjorde jag.. [bild] fick tag i lite glas och anpassade dessa till gaveln på uterummet... Jag tycker det är bäst när glasen nästan går ner till golvet.. och det är enklare att bygga så. Lite lyx och till ingen nytta så är det 3- glas isolerglas i ett helt öppet rum.. Eti..
estwing: macke... gå in på min tråd så ser du. mvh snickar estwing
Anna_H: Kolla hur de ser ut på undersidan. Med lite tur går det att vända dem och göra ren dem och lägga dem som betongplattor. Jag håller tummarna!
Bjornbaret: Vi har en trätrall på baksidan, där halva trallen är ockuperat av ett uterum, byggt av den tidigare ägaren till huset. Konstruktionen är tryckimpregnerat direkt mot jord, därpå reglar och sedan trall. Uterummet är byggt direkt ovanpå trallen - utan några plintar. I dagsläget funkar konstruktionen, glasdörrarna går bra i spåren och inget är ruttet, men vi är rädda för fukt och
JAR: Jag gjorde detta förra våren. Samma förutsättningar. Den gamla stensättningen fick ligga kvar, den hade med åren satt sig lite grann men det tror jag inte gör något. Fäste en bärlina på husgrunden så att terrassen inte flyter iväg från huset, resten får ligga "löst" så att det flyter ovanpå eventuella markrörelser. Använde grovt grus och överblivna gångplattor för att få
roli: Min stolpe står på en balksko, typ L, som är ingjuten i betong. Betongnivån går upp till "balkskonivå". Limträpelaren står på syllpapp som i sin tur ligger på balksko och betong. Mina 22 mm brädor, som salar på limträpelaren, täcker sedan "skarven" mellan betong och limträpelaren. Hoppas du förstod min beskrivning....
Suhagg: [citat] Har funderat på det men nackdelen är att man får in värmen i rummet. Ovanpå så får man ner temperaturen. Men den slits ju väldigt mycket mer att sitta ute.
tillwadell: Jag har ett hyfsat stort problem. Vi har byggt en altan på ca 4 x 8 meter. Ena bärlinan är fäst i huset, en bärlina på plintar vid 2 meter ut och i ytterkant en bärlina som stöds upp av en L-forms liknande stödmur. Detta är gjort i en sluttning ned från huset. Problemet är att muren nu har börjat luta utåt och på så sätt drar med sig stolparna som altanen står på. Troligtvis
Ripper500: Skruv ingår ja. Beslag nej, eftersom inga beslag behövs då konstruktionen inte kräver detta. Man bygger på ett sätt för att slippa ex vinkelbeslag, balkskor etc. I normalfallet sitter bärande balkar ovan glaspartier i standard uterum.
MagicFingers: om det inte finns något rivningslov på den gamla altanen . så finns den fortfarande kvar, menar drännera och inte bygga upp igen, låter besynnerligt!
ZeroX66: Ja eller jag måste ju ta bort trallen och bygga om det med läkt mm eftersom den skall upp 10-15cm så den gamla verandan får flytta på sig och man får göra om från början.
allanidalen86: Någon som har erfarenhet av denna soffa? [h=1]http://www.bauhaus.se/tylosandsoffa-vit-18752.html#full-description[/h] eller har något bra tips på ett hyffsat billigt set med soffa och bord?
Kutte Heitmann: Hej kan säga att det enbart är stommen som det är frågan om... Stolparna monteras med plintar. Kan också säga att detta inte skall vara vinterbonat.. Cellplasten är enbart för minska golvdrag, vår och höst. Vid närmare eftertanke så går det bort.... Uterummet kommer att bli ca 30 kvm.fem stolpar, sex tak stolpar, bärlina fram på sex m samma bak, sedan uppregling av tak. Tyvär så
Kalasclas: Har för mig att jag sett nåt sånt i typ villaliv eller vad gratis tidningen heter som man får ibland... Men det var riktigt dyrt prisexemplet kostade runt 100 000 kommer inte ihåg hur stort det var men reagerade på att det var dyrt
Suhagg: [citat] Tack, låter som du tänkt till. Vore väldigt intressant med bilder.
Fein: Hej Nån typ av låglutande tak med papp som du reglar en stomme på och lägger trall. har aldrig gjort det men det borde funka. Man får väl ta i beaktning att reglarna kan nöta på pappen.
TreborRobert: Hej! Jag önskar hjälp med hur vi skulle kunna designa grinden/staketet till vår framsida? Spaljén vi har nu är fin, lite patina och ger något insynsskydd. Skulle dock vilja ha en helhetslösning med grind och insynsskydd. Hur jag än vrider och vänder på det får jag inte till designen så att det smälter ihop. Någon med bra sinne för detta? [bild]
Gurkan_1963: Medelhöjden från mark är det som gäller i Stockholm iaf.
ja_visst: Hej, Är i planeringsstadiet för att bygga altan där halva delen blir under tak och inglasad. Har fått tag i några härdade glas i liknande mått som standard fönsterpartier, dvs 119 cm höga 4mm tjocka, som jag tänkte använda till 2 av 3 sidor av inglasningen, dörrparti på tredje. Min fråga är om det finns något enkelt sätt att få till en infästning och även kunna skjuta glasen i
andreasg: En annan fundering. Jag kommer att ha ett isolerat träbjälklag som grund. Kan man lägga en syll (45x120) direkt på bjälklaget och sen ställa partierna på syllen? Fungerar det att sedan lägga en "fukttrög" spånskiva innanför syllen inne i uterummet eller ska golvspånet ligga under syllen?
Blindnit: Jag röstar för ställbara plintar men det går kanske inte komma åt att justera dom ifall det behövs? I såna lägen går det iofs inte justera med slickepinnar på plattorna heller :)
arkTecko: Plantera vinrankor och se till att ha högt belägna vädringsluckor. :)
tab_80: Ah, ett bra tips - men i vårt fall är trädgården inte iordninggjord efter husbygget och kan inte se mycket värre ut än den är för närvarande.. Dessutom är risken för att vi behöver gå på annat än hårdlagt sten/grus väldigt liten så som det ser ut i vårt fall.
Matti_75: [citat] Som jag sa förut absolut inte någon springa mellan golv och isolering. Täck marken med plast och kör med mineralull istället för cellplast då det är väldigt svårt att få dit den utan springor.
emkay: Hade en liten mailkonversation med Svenska Träskyddsföreningen (http://traskydd.com) angående impregnerat trä och fick svar samt ett par informativa pdfer som jag bifogat. Att tänka på vid användning av trä utomhus, Impregnerat NTR A, NTR AB, Värmebehandlat, Lärk, Hardwood. [bild] Nya huset, Rätt NTR impregnerat på rätt plats, överskådlig bild. NTR M, NTR A, NTR AB, NTR B, NTR
Swamp: Vi Har haft flera skärmar och tevear som har utsatts för sprinkler regn i nån timma som funkat i 5år efter det också så det är nog snarast otur om din skulle paja.
Kurtivan: Bygg några tillagnings och avlastningsbord med benställningar i ngn skarp färg i anslutning till grillen, så den inte dominerar om du tycker den är ful.