Hej,

Söker lite tips på hur jag ska utforma regelverket på vår kommande altan på bästa sätt.

Rent höjdmässigt så skulle jag nog kunna packa makadam och sedan lägga skruvreglarna direkt på plattor men det känns som att det kommer bli väldigt många plattor att väga in.

Tanken som slog mig är att göra en stomme av 45x195 som förankras i grunden och plintar enligt den bifogade bilden.
Ovanpå detta tänker jag 45x145 skruvreglar cc 60.

Hur hade ni gjort?

Planerar för 28x120 trall och att komplettera med skruvreglar för att lägga trallen med fris, men det blir en senare fråga.

Hoppas att skissen inte är för otydlig.

Tack på förhand!

3D-skiss av altanstomme med träreglar över cementplattor vid ett mörkt träfärgat hus, måttangivelser för 45x195 och 45x145 reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Vilken höjd från marken vill du ha till ovankant färdig altan? Tycker det borde styra hur du utformar bjälklaget.

För att få lägre höjd så kan man ju göra nedsänkta skruvreglar, så att de livar med bärlinorna i ovankant.

Ditt förslag nu med kryssbjälklag är ju det vanligaste. Och även de dimensioner och avstånd du har är vettiga. Svenskt trä har som rekommendation att det kan vara upp till 2,3m mellan bärlinorna om du kör 45x145 med cc 60. 60 bör inte överstigas utan då är det bättre att stoppa in en till skruvregel och hamna på cc under 60. Avståndet mellan plintar/marksten för varje bärlina bör inte överstiga 2,3-2,5m när du har 45x195 och föreslagen konstruktion på skruvreglar.

Trät kommer inte gå sönder eller gå av om man skulle överskrida rekommenderade måtten men kan upplevas som svajigt när man går eller om det är flera som är nära varandra.

K kniv skrev:
Vilken höjd från marken vill du ha till ovankant färdig altan? Tycker det borde styra hur du utformar bjälklaget.

För att få lägre höjd så kan man ju göra nedsänkta skruvreglar, så att de livar med bärlinorna i ovankant.

Ditt förslag nu med kryssbjälklag är ju det vanligaste. Och även de dimensioner och avstånd du har är vettiga. Svenskt trä har som rekommendation att det kan vara upp till 2,3m mellan bärlinorna om du kör 45x145 med cc 60. 60 bör inte överstigas utan då är det bättre att stoppa in en till skruvregel och hamna på cc under 60. Avståndet mellan plintar/marksten för varje bärlina bör inte överstiga 2,3-2,5m när du har 45x195 och föreslagen konstruktion på skruvreglar.

Trät kommer inte gå sönder eller gå av om man skulle överskrida rekommenderade måtten men kan upplevas som svajigt när man går eller om det är flera som är nära varandra.
Hej, tack för välformulerat och utförligt svar!

Jag ska kika lite på höjden och se vad som blir bäst men jag tänker att om höjden tillåter det så borde det väl vara enklast att göra så som jag har ritat upp det, nedsänkta skruvreglar blir väl rätt mycket mer arbete?

K
M.Lind M.Lind skrev:
Hej, tack för välformulerat och utförligt svar!

Jag ska kika lite på höjden och se vad som blir bäst men jag tänker att om höjden tillåter det så borde det väl vara enklast att göra så som jag har ritat upp det, nedsänkta skruvreglar blir väl rätt mycket mer arbete?
Ja, om det är enkelhet som är ledordet och inte fix höjd så är kryssbjälklag så som du tänkt absolut enklast och snabbast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.