K
Gör med papp om du vill. Det negativa är nog i princip bara kostnad och ffa den extra tiden det tar. Skulle också valt takpapp och skurit egna remsor istället för den extremt dyra färdiga tejpen

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nice. Då gör jag så.
Kanske är onödigt, men inte så dyrt och tror inte det är så många extra timmars jobb. När man gör saker själv tycker jag alltid det känns bra i magen när man varit lite extra noggrann med allting.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
R riktigadavid skrev:
Läs gärna länken i första inlägget. Om dom nya rekommendationerna.
Det var som tusan, står ju klart och tydligt att jag hade fel om man läser ordentligt. 😠.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varför skulle svenskt trä rekommendera det om det var poänglöst? Måste väl finnas någon vetenskaplig backning för rekommendationen?

• Gilla
riktigadavid
  • Laddar…
Till er som tycker det är onödigt med grundisoleringspapp skickar jag en bild på vår 17 år gamla altan där mina NTR AB reglar ovan mark på altanen är totalt upprutna. Det största problemet var där snickarna hade salat på extra spikreglar typ vid frisar. De vanliga reglarna hade klarat sig bättre. Nästa altan jag bygger kommer jag lyxa till det med papp enligt Svensk Träs rekommendation ;-)

Att de impregnerade staketstolparna totalt ruttnat skyller jag frun som absolut skulle måla dem plus att konstruktion med kryss var snygg men en dålig idé, då vattnet blir stående.

• Ruttna träreglar på altan; visar skada efter 17 år utan grundisoleringspapp, med salade spikreglar och målade staketstolpar som ruttnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna träreglar på altan med vitmålade krysstolpar, visar skadorna från bristande grundisoleringspapp och olämplig konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Hur målade ni stolparna eftersom de blivit så illa på bara 17 år?

A
N NextG skrev:
Till er som tycker det är onödigt med grundisoleringspapp skickar jag en bild på vår 17 år gamla altan där mina NTR AB reglar ovan mark på altanen är totalt upprutna. Det största problemet var där snickarna hade salat på extra spikreglar typ vid frisar. De vanliga reglarna hade klarat sig bättre. Nästa altan jag bygger kommer jag lyxa till det med papp enligt Svensk Träs rekommendation ;-)

Att de impregnerade staketstolparna totalt ruttnat skyller jag frun som absolut skulle måla dem plus att konstruktion med kryss var snygg men en dålig idé, då vattnet blir stående.
Papp på bjälklaget gör väl ingen skillnad på stolparna hur tänker du?

K
N NextG skrev:

Hur har dom salat på vid frisen? Gör man det rätt ska ingen regel ligga längs med utan som en ”stege” vinkelrätt mot frisen

Z z_bumbi skrev:
Hur målade ni stolparna eftersom de blivit så illa på bara 17 år?
Var säkert akrylatfärg. Frun målade staket efter 2 år på sitt sommarlov. Men tror värsta boven var kryssen mellan stolparna som funkade som en ränna så att allt vatten och snö gick mot stolparna. Sen var kanske inte tryckimpregneingen lika bra på den tiden.

Rejäl skrev:
Papp på bjälklaget gör väl ingen skillnad på stolparna hur tänker du?
Nej men på reglarna på den andra bilden. Stolparna ruttna nog pga färg och kryssen som leder vattnet till stolpen. Sen hade snickarna gjort urtag i stolparna vilket jag tror var dumt. Hade nog varit bättre med någor beslag.

K kniv skrev:
Hur har dom salat på vid frisen? Gör man det rätt ska ingen regel ligga längs med utan som en ”stege” vinkelrätt mot frisen
Japp det var helt fel gjort av snickarna. Men vet inte ens om de fortfarande lever. Firman finns inte kvar iallafall. De hade bara lagt regeln längs med. En "stege" är ju klart mycket bättre. Men kollar du svensk träs beskrivning av bygga altan finns varianten med salning fortfarande kvar. Dock har de lagt till pappen. Vatten och skräp tenderar att bli kvar när man salar och trallen torkar och ger större gliper.

T
K kniv skrev:
Låter som något viktigt, men jag förstår inte hur du menar. "Sala på vid fris"? Stege vinkelrätt mot fris? Vad innebär det? Skulle du kunna bifoga en bild och förklara mer? Vore tacksam för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.