Jag håller på ock bygger ett planteringsbord utomhus, ca 90x400 cm stort i tryckimpregnerat virke. Bakom och på sidorna bordet kommer vara en ett plank som skyddar hjälpligt mot väta. Jag vill bygga ett hyllplan under och förvara saker typ krukor och annat men hade velat att det inte kom in vatten från oven när det regnar. Vad är lämpligt att använda som yta på bordet då? Om jag sätter trall blir det glipor men är osäker om det finns någon skiva som håller utomhus. Plåt?

Osäker som sagt. Vad är bästa lösningen tror ni?

Bilder visar konstruktionen utan planket som ska täcka bak och sidor.

• Ram av tryckimpregnerat virke för ett utomhusplanteringsbord utan plank på sidor och baksida, placerat vid en uppfart nära en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygget av ett planteringsbord utomhus med träram och plankstaket i tryckimpregnerat virke, utan plåtar eller skydd på bordets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa lösningen men dyrt: Rostfri plåt
Budgetlösning:Trall med vaxduk

K
Plåt funkar, men kan bli skramlig om den inte sitter helt fast och konstruktionen rör sig. Ett annat alternativ är att sätt takpapp ovanför så det rinner av åt ett annat håll

Vanlig slät galvplåt, beställ i önskat mått hos din lokala plåtslagare.

Sidorna på en diskmaskin/tvättmaskin. De rostar men det tar ett bra tag.
Fronten på ett badkar är bättre i storlek och rostar oftast inte.
Diskbänk, folk slänger ut ett av de bästa köksredskapen och de brukar skänkas bort.
Tvättstugebänk, samma orsak som ovan fast för tvättstuga.
Ugnsplåtar. En långpanna kan få ett utlopp för vatten.
Takplåt
Det bästa jag använt är aluminiumplåt.Min mor fick en låda i tjock aluminium av en granne och det var minst 30 år sedan. Jag har redan planerat var den ska stå i vår trädgård.

Sen har man alltid råspont och takpapp med lutning bakåt under en trall

Fibercementskivor är vattentäta. Den kan fästas under trallen eller så lägger du en vaxduk eller en tillskuren bit plastgolv ovanpå.

Tack alla. Vad tror ni plåt måttanpassad hos lokala plåtfirman borde gå på?

MVH,
Niklas

K
Ja det går. Är ett planteringsbord… Låter som det blir mer påkostat och genomtänkt än vad många andra gör för sina altaner/pergolas/uterum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.