857 läst ·
1 svar
857 läst
1 svar
Papp mellan bärliner och trall, hållbarhet
Hej,
Vi har läst om att det rekommenderas numera papp mellan bärliner och trall för en altan. Vi håller på att bygga ut vår 30 år gamla altan. För den tidigare altanen användes ingen papp emellan. Bärliner för den äldre delen är i mycket gott skick. Även trallen är i mycket gott skick på den undre 80 procenten, som nya. Fantastiskt! Så min första fråga är... tror ni virke impregneras lika nu som förr och håller lika bra?
Andra funderingen är angående pappen. Behövs den? På den absolut största delen av bärliner ligger trall. Skyddar den inte tillräckligt?
Se bild 6 på:
https://www.byggbeskrivningar.se/ut...stånd till kant,mm ska ha centrisk infästning
Till höger finns papp över 3x45mm golvbjälklag, och trall ovanpå. Jag tänker att när vatten/snö faller ner i springan mellan trallen ner på pappen så kan den inte ta sig vidare och kryper in i kanten av trallen.
I vårt bygge har vi på ytterkanten en fris och intill den, längs med, en trallbräda med lite avstånd. Under trallbrädan finns en papp för att skydda golvbjälklaget/bärlinan. Vi behövde fixa något så vi skruvade bort trallbräda innanför frisen och det var blött under, med fuktmärken under trallbrädan. Vatten hade fastnat mellan frisen och trallbräda och krupit upp i trallbrädan underifrån.
Nu lutar vi starkt åt att man kanske hellre ska låta bli pappen. Borde det inte vara så att det blöta som kan falla på oskyddad bärliner rinner av och torkar upp naturligt? Det samlas inte vatten som blir stående?
En sista fråga... kan man lägga lite papp på en del av bärlinan, som medför att trallbrädan skulle ligga på papp med cc 60mm och därmed ha ett avstånd av 2mm mellan trall och bärlina där det inte finns papp? Eller tror ni det kan samlas fukt/vatten av ex vattnets kapillärktaft.
Varmt tacksam för era tankar i detta.
Vi har läst om att det rekommenderas numera papp mellan bärliner och trall för en altan. Vi håller på att bygga ut vår 30 år gamla altan. För den tidigare altanen användes ingen papp emellan. Bärliner för den äldre delen är i mycket gott skick. Även trallen är i mycket gott skick på den undre 80 procenten, som nya. Fantastiskt! Så min första fråga är... tror ni virke impregneras lika nu som förr och håller lika bra?
Andra funderingen är angående pappen. Behövs den? På den absolut största delen av bärliner ligger trall. Skyddar den inte tillräckligt?
Se bild 6 på:
https://www.byggbeskrivningar.se/ut...stånd till kant,mm ska ha centrisk infästning
Till höger finns papp över 3x45mm golvbjälklag, och trall ovanpå. Jag tänker att när vatten/snö faller ner i springan mellan trallen ner på pappen så kan den inte ta sig vidare och kryper in i kanten av trallen.
I vårt bygge har vi på ytterkanten en fris och intill den, längs med, en trallbräda med lite avstånd. Under trallbrädan finns en papp för att skydda golvbjälklaget/bärlinan. Vi behövde fixa något så vi skruvade bort trallbräda innanför frisen och det var blött under, med fuktmärken under trallbrädan. Vatten hade fastnat mellan frisen och trallbräda och krupit upp i trallbrädan underifrån.
Nu lutar vi starkt åt att man kanske hellre ska låta bli pappen. Borde det inte vara så att det blöta som kan falla på oskyddad bärliner rinner av och torkar upp naturligt? Det samlas inte vatten som blir stående?
En sista fråga... kan man lägga lite papp på en del av bärlinan, som medför att trallbrädan skulle ligga på papp med cc 60mm och därmed ha ett avstånd av 2mm mellan trall och bärlina där det inte finns papp? Eller tror ni det kan samlas fukt/vatten av ex vattnets kapillärktaft.
Varmt tacksam för era tankar i detta.
Det behövs ingen papp.
Risken är att pappen samlar stående vatten och ger en motsatt effekt.
Det viktigaste är att bärlinan inte har någon kontakt med plinten utan att avståndet är tillräckligt.
Stolpskon ska inte placeras dikt an plintens överdel.
Betongen har kapillärkrafter som transporterar vatten från mark upp mot träet.
Risken är att pappen samlar stående vatten och ger en motsatt effekt.
Det viktigaste är att bärlinan inte har någon kontakt med plinten utan att avståndet är tillräckligt.
Stolpskon ska inte placeras dikt an plintens överdel.
Betongen har kapillärkrafter som transporterar vatten från mark upp mot träet.
Klicka här för att svara