Ska bygga spaljé/avskiljningsvägg på uteplatsen. Ska vara 180 cm hög och förankras i husvägg och gå ut vinkelrätt ca 1 meter. Nertill ska den ”sväva” 5 cm ovan betongplattorna, tänkte sätta på ett litet stödben i underkant längst ut som vilar mot plattorna. Men är orolig för att spaljén ”knäcks” eller viks vid påfrestning eftersom den bara är förankrad i husväggen. Några idéer för hur man löser det utan att behöva bryta upp betongplattorna, slå ner spett eller jobba med plintar?
 
Om du vill fästa stödbenet i betongen så kanske du kan använda betongskruv. Har inte testat själv, men det påstås här:
Hålet behöver förborras.

Annars kanske du kan ta exempelvis 27x27 mm eller lite tunnare reglar/lister i två längder och skruva fast på baksidan av spaljen längs kanterna. Som en ram, fast bara på sidorna alltså. Fäst sedan spaljen i fasaden genom att skruva fast ramen på fasaden. Om du sätter minst en skruv nära fasadens kant och en längst in, på båda sidor, så borde det bli ganska styvt.
 
  • Gilla
Blander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.