K kniv skrev:
Skulle inte lite pĂ„ en reklamströsslad hemsida Ă€gd av en privatperson. PrimĂ€ra syftet Ă€r are driva trafik och fĂ„ reklamintĂ€kter

Inte? 😁
Varför skriver du dĂ„ i den?😀

Redigerat:
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skulle inte lite pĂ„ en reklamströsslad hemsida Ă€gd av en privatperson. PrimĂ€ra syftet Ă€r are driva trafik och fĂ„ reklamintĂ€kter

Och frÄn Hornbach:

Vilket du inte gör. Eftersom du fokuserar pÄ en sak, att minimera antalet plintar pÄ en bÀrlina. Du har inte tagit med dimensionen pÄ skruvreglarna, inte cc mÄttet mellan dom, avstÄndet till nÀsta bÀrlina eller trallens tjocklek. Men visst, ta 5 plintar och sen 4m spÀnnvidd pÄ dina skruvreglar. VÀntar spÀnt pÄ din nÀsta trÄdstart dÄ om hur du fixar en sviktande altan.
FörstÄr
Intet Intet skrev:
RÀckel och rÀcker. SÄklart de inte kommer att brista, men det kanske blir lite svajigt ifall hela tjocka slÀkten stÄr och hoppar tillsammans, men gÄr du lugnt pÄ den allena, blir ju belastningen desto mindre.

Jag har 3m spann med 195 reglar i min tillbyggnad och det klirrar lite i porslinet jag har i ett skÄp nÀr jag gÄr förbi.
Men pÄ en altan spelar vÀl det ingen som helst roll.
Tack för svar

K kniv skrev:

Och frÄn Hornbach:

Vilket du inte gör. Eftersom du fokuserar pÄ en sak, att minimera antalet plintar pÄ en bÀrlina. Du har inte tagit med dimensionen pÄ skruvreglarna, inte cc mÄttet mellan dom, avstÄndet till nÀsta bÀrlina eller trallens tjocklek. Men visst, ta 5 plintar och sen 4m spÀnnvidd pÄ dina skruvreglar. VÀntar spÀnt pÄ din nÀsta trÄdstart dÄ om hur du fixar en sviktande altan.
M Mamertus skrev:
Precis, du behöver en regel/bÀrlina under golvreglarna som Àr 4m och dÀr behövs dÄ ocksÄ plint. I övrigt tror jag det kommer bli bra, byggde efter samma principer förra Äret.
Tack!

K kniv skrev:

Och frÄn Hornbach:

Trots reklam pÄ sidorna sÄ skriver dom samma sak, min Ànda kÀlla till att avstÄndet Àr för lÄngt Àr ju du. Det gör ju att du blir mindre trovÀrdig sÄklart, sen skulle du kunnat övertala mig om du hade hÄllit en godare ton men du kör pÄ med ditt passivt aggressiva snack.

Jag rekommenderar dig att lÀgga in din konstruktion i https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/ sÄ kan du sjÀlv testa med olika lösningar.

Men, vi kan ju förenkla din lösning till en 3x4m ruta med tvÄ upplag och CC60. Det Àr ju i praktiken det du efterfrÄgar i din ritning.

3D-modell av en altankonstruktion utan tak visar mÄtt och dimensioner för byggprojekt med tvÄ upplag och storleken 3x4 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DÄ fÄr du resultatet att *ingen* lösning baserad pÄ konstruktionsvirke rekommenderas.
SkÀrmavbild av en webbsida med text om val av tvÀrsnitt. BÄde "GolvbjÀlkar" och "BÀrlina" visar meddelandet "Inget tvÀrsnitt klarar vald belastning och utformning!".

Men du kan hantera det med limtrÀ,
ByggberÀkningsverktyg med val av limtrÀ för golvbjÀlkar och bÀrlinor, deformation och nyttjandegrad visas. Röd text varnar för deformation.
Skapa konto

Visst, du *kan* bygga det pÄ det vis du beskriver, jag tror knappast att det kommer gÄ av vid en normal belastning. Men det kommer inte bli en stabil altan.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
K
K KassSnickare skrev:
Trots reklam pÄ sidorna sÄ skriver dom samma sak, min Ànda kÀlla till att avstÄndet Àr för lÄngt Àr ju du. Det gör ju att du blir mindre trovÀrdig sÄklart, sen skulle du kunnat övertala mig om du hade hÄllit en godare ton men du kör pÄ med ditt passivt aggressiva snack.
Du kan ju sjÀlv kolla upp det pÄ Svenskt TrÀ som jag sa att jag utgÄr ifrÄn. Det Àr en branschorganisation sÄ hoppas det duger för dina krav pÄ trovÀrdighet. https://www.svenskttra.se/

K kniv skrev:
Du kan ju sjÀlv kolla upp det pÄ Svenskt TrÀ som jag sa att jag utgÄr ifrÄn. Det Àr en branschorganisation sÄ hoppas det duger för dina krav pÄ trovÀrdighet. [lÀnk]
(byggbeskrivningar.se som jag lÀnkar till ovan Àr en tjÀnst frÄn just Svenskt TrÀ)

Du skulle ju kunna dra in plintarna en halvmeter sÄ fÄr du lite mindre spÀnnvidd iallafall, ser inte att 50cm överhÀng kommer bli nÄgot problem

Om vi leker med tanken att du lÀgger in en extra bÀrlina i mitten, sÄ att det blir 2m lÄnga golvbjÀlkar och sÀtter plintar med 2m avstÄnd pÄ bÄda bÀrlinorna sÄ *kan* du anvÀnda 45x195, Àven om rekommendationen Àr 45x220

Tabell för deformation och nyttjandegrad av olika konstruktionsvirken, inklusive golvbjÀlkar och bÀrlinor med specifika mÄtt och materialklass.
Skapa konto

K kniv skrev:
Du kan ju sjÀlv kolla upp det pÄ Svenskt TrÀ som jag sa att jag utgÄr ifrÄn. Det Àr en branschorganisation sÄ hoppas det duger för dina krav pÄ trovÀrdighet. [lÀnk]
Fortfarande passivt aggressiv

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om vi leker med tanken att du lÀgger in en extra bÀrlina i mitten, sÄ att det blir 2m lÄnga golvbjÀlkar och sÀtter plintar med 2m avstÄnd pÄ bÄda bÀrlinorna sÄ *kan* du anvÀnda 45x195, Àven om rekommendationen Àr 45x220

[bild]
Tack den hÀr var mycket till hjÀlp

K KassSnickare skrev:
Tack den hÀr var mycket till hjÀlp
Du Àr med pÄ att jag kom med samma svar som de du dissat och identiskt med det som du nyss kallade passivt aggressivt...

Jag hÄller med om att det inte har varit en sÀrdeles konstruktiv dialog i trÄden, men du ska inte skylla allt pÄ de övriga deltagarna.
Du har varit rÀtt motstrÀvig till att ta till dig rÄd och förslag.
DÄ blir tonen i svaren efter ett tag som man förtjÀnar...

Lycka till med bygget!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du Àr med pÄ att jag kom med samma svar som de du dissat och identiskt med det som du nyss kallade passivt aggressivt...

Jag hÄller med om att det inte har varit en sÀrdeles konstruktiv dialog i trÄden, men du ska inte skylla allt pÄ de övriga deltagarna.
Du har varit rÀtt motstrÀvig till att ta till dig rÄd och förslag.
DÄ blir tonen i svaren efter ett tag som man förtjÀnar...

Lycka till med bygget!
Helt med pÄ att ni ger samma svar men du skötte det snyggare, ha en fin vecka!

Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.