1 782 lĂ€st ·
27 svar
2k lÀst
27 svar
Kommer denna altan hÄlla?
FörstĂ„rK kniv skrev:Skulle inte lite pĂ„ en reklamströsslad hemsida Ă€gd av en privatperson. PrimĂ€ra syftet Ă€r are driva trafik och fĂ„ reklamintĂ€kterâŠ
Och frÄn Hornbach:
Vilket du inte gör. Eftersom du fokuserar pÄ en sak, att minimera antalet plintar pÄ en bÀrlina. Du har inte tagit med dimensionen pÄ skruvreglarna, inte cc mÄttet mellan dom, avstÄndet till nÀsta bÀrlina eller trallens tjocklek. Men visst, ta 5 plintar och sen 4m spÀnnvidd pÄ dina skruvreglar. VÀntar spÀnt pÄ din nÀsta trÄdstart dÄ om hur du fixar en sviktande altan.
Tack för svarIntet skrev:
RÀckel och rÀcker. SÄklart de inte kommer att brista, men det kanske blir lite svajigt ifall hela tjocka slÀkten stÄr och hoppar tillsammans, men gÄr du lugnt pÄ den allena, blir ju belastningen desto mindre.
Jag har 3m spann med 195 reglar i min tillbyggnad och det klirrar lite i porslinet jag har i ett skÄp nÀr jag gÄr förbi.
Men pÄ en altan spelar vÀl det ingen som helst roll.
K kniv skrev:Skulle inte lite pĂ„ en reklamströsslad hemsida Ă€gd av en privatperson. PrimĂ€ra syftet Ă€r are driva trafik och fĂ„ reklamintĂ€kterâŠ
Och frÄn Hornbach:
Vilket du inte gör. Eftersom du fokuserar pÄ en sak, att minimera antalet plintar pÄ en bÀrlina. Du har inte tagit med dimensionen pÄ skruvreglarna, inte cc mÄttet mellan dom, avstÄndet till nÀsta bÀrlina eller trallens tjocklek. Men visst, ta 5 plintar och sen 4m spÀnnvidd pÄ dina skruvreglar. VÀntar spÀnt pÄ din nÀsta trÄdstart dÄ om hur du fixar en sviktande altan.
Tack!M Mamertus skrev:
Trots reklam pĂ„ sidorna sĂ„ skriver dom samma sak, min Ă€nda kĂ€lla till att avstĂ„ndet Ă€r för lĂ„ngt Ă€r ju du. Det gör ju att du blir mindre trovĂ€rdig sĂ„klart, sen skulle du kunnat övertala mig om du hade hĂ„llit en godare ton men du kör pĂ„ med ditt passivt aggressiva snack.K kniv skrev:Skulle inte lite pĂ„ en reklamströsslad hemsida Ă€gd av en privatperson. PrimĂ€ra syftet Ă€r are driva trafik och fĂ„ reklamintĂ€kterâŠ
Och frÄn Hornbach:
Jag rekommenderar dig att lÀgga in din konstruktion i https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/ sÄ kan du sjÀlv testa med olika lösningar.
Men, vi kan ju förenkla din lösning till en 3x4m ruta med tvÄ upplag och CC60. Det Àr ju i praktiken det du efterfrÄgar i din ritning.
DÄ fÄr du resultatet att *ingen* lösning baserad pÄ konstruktionsvirke rekommenderas.
Men du kan hantera det med limtrÀ,
Visst, du *kan* bygga det pÄ det vis du beskriver, jag tror knappast att det kommer gÄ av vid en normal belastning. Men det kommer inte bli en stabil altan.
Men, vi kan ju förenkla din lösning till en 3x4m ruta med tvÄ upplag och CC60. Det Àr ju i praktiken det du efterfrÄgar i din ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DÄ fÄr du resultatet att *ingen* lösning baserad pÄ konstruktionsvirke rekommenderas.
Men du kan hantera det med limtrÀ,
Logga in
Skapa konto
Visst, du *kan* bygga det pÄ det vis du beskriver, jag tror knappast att det kommer gÄ av vid en normal belastning. Men det kommer inte bli en stabil altan.
Du kan ju sjÀlv kolla upp det pÄ Svenskt TrÀ som jag sa att jag utgÄr ifrÄn. Det Àr en branschorganisation sÄ hoppas det duger för dina krav pÄ trovÀrdighet. https://www.svenskttra.se/K KassSnickare skrev:
Om vi leker med tanken att du lÀgger in en extra bÀrlina i mitten, sÄ att det blir 2m lÄnga golvbjÀlkar och sÀtter plintar med 2m avstÄnd pÄ bÄda bÀrlinorna sÄ *kan* du anvÀnda 45x195, Àven om rekommendationen Àr 45x220
Logga in
Skapa konto
Du Àr med pÄ att jag kom med samma svar som de du dissat och identiskt med det som du nyss kallade passivt aggressivt...K KassSnickare skrev:
Jag hÄller med om att det inte har varit en sÀrdeles konstruktiv dialog i trÄden, men du ska inte skylla allt pÄ de övriga deltagarna.
Du har varit rÀtt motstrÀvig till att ta till dig rÄd och förslag.
DÄ blir tonen i svaren efter ett tag som man förtjÀnar...
Lycka till med bygget!
Helt med pÄ att ni ger samma svar men du skötte det snyggare, ha en fin vecka!Dowser4711 skrev:
Du Àr med pÄ att jag kom med samma svar som de du dissat och identiskt med det som du nyss kallade passivt aggressivt...
Jag hÄller med om att det inte har varit en sÀrdeles konstruktiv dialog i trÄden, men du ska inte skylla allt pÄ de övriga deltagarna.
Du har varit rÀtt motstrÀvig till att ta till dig rÄd och förslag.
DÄ blir tonen i svaren efter ett tag som man förtjÀnar...
Lycka till med bygget!
Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden
Liknande trÄdar
-
Kommer vÀggen hÄlla för denna TV
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ta hand om denna ledsna altan?
Altan & Uteplats -
Vad har ni för tankar kring denna altankonstrution?
Altan & Uteplats -
Hur byter jag ut lÄsvred i denna altandörr?
Fönster & Dörrar -
Vad bör jag göra med denna altan
Altan & Uteplats