Har en nybyggd altan som vi lagt ett par större mattor på. Mattorna är anpassade för att funka utomhus. En av mattorna är tätare än den andra och när det regnat mycket så tar det lång tid innan trallen under delen där mattan ligger torkat. Igår kväll regnade det ex mycket och nu när jag tittade, nästan ett dygn senare, är trallen under mattan väldigt fuktig fortfarande. Hur pass dåligt är detta för trallen? Inget att bry sig om eller idiotiskt?

F
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Har en nybyggd altan som vi lagt ett par större mattor på. Mattorna är anpassade för att funka utomhus. En av mattorna är tätare än den andra och när det regnat mycket så tar det lång tid innan trallen under delen där mattan ligger torkat. Igår kväll regnade det ex mycket och nu när jag tittade, nästan ett dygn senare, är trallen under mattan väldigt fuktig fortfarande. Hur pass dåligt är detta för trallen? Inget att bry sig om eller idiotiskt?
Förra ägaren hade spabad på tralldäcket. När jag tog bort det hade plankor ruttnat och det var delvis hål rakt igenom.

Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Idiotiskt.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag letar efter matta att ha på altanen hela sommaren, men finns det verkligen ingen som funkar utan att det blir mögel eller fuktskador?

Det finns mattor som inte håller mkt fukt alls. Naturmaterial går tyvärr bort men tex Ellos har utemattor i plastmaterial som funkar fint.

Sedan får man ju faktiskt fundera på varför man har altanen. Är det för att trallen ska vara i absolut toppskikt eller för att ha det trivsamt på den?

Alltså din altan kommer vara genomblöt typ hela hösten och våren, så lite extra blöta av en matta gör knappast skillnad på livslängden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.