K kniv skrev:
Men hur har du tänkt med 7m fri längd på en 45x195? Mig veterligen är 5,40 längsta som saluförs, om du inte ska specialbeställa… En skarv blir risk att den blir knäckpunkt som hänger ner med tiden, beroende på din infästning i takstolarna.

Limträ finns ju att beställa i valfri längd, exempelvis 90x180 eller 115x180 kanske är lämpligt om du hade begränsad höjd. Nästa höjd på limträ är 225. Jag har dock inte räknat vad du skulle behöva för att klara 7m men sannolikt är det på tok för grovt för vad du får plats med under taket…
Min tanke var att den skulle kunna avlastas lite med hjälp av takstol,dock osäker på vilken typ av infästning, det är en limmad skarv med kexning tror jag det heter iallafall, samt skråskruvad. Men får tänka om om jag nu inte ska belasta takstolarna underifrån.

Frågade om vilken limträ som skulle klara det fria spannet och fick 400 så den är helt utesluten

K
Ser inte hur helheten ser ut men skulle en variant kanske kunna vara att först sätta fast en liggande regel typ 45x195 och skruva den underifrån i takstolarna underifrån? Sen fästa takbalkarna hängandes under regeln med skruv uppifrån samt en regel (eller typ ytterpanel 28x195) i bakkant för att förhindra att de vrider sig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.