Har tänkt bygga en altan i denna form, ska ha fem stycken plintar i framkant.
Använder mig utav 45x195 reglar, så kommer detta räcka eller behöver jag mer plint?

Ritning av en altan i L-form med mått: 2m, 5m, 4m, 7m och 12m. Fråga om fem plintar räcker för bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Vilken kant är framkanten?

K kniv skrev:
Vilken kant är framkanten?
Den långa

K
Hur ska övriga bjälklaget bäras upp? Vad är avståndet till nästa rad upplag?
5 plintar på 12m ger 3m mellan plintarna vilket är för långt, inte ens 45x245 klarar det.

Fäster en regel i väggen och hänger upp skruvreglarna med balkskor

K kniv skrev:
Hur ska övriga bjälklaget bäras upp? Vad är avståndet till nästa rad upplag?
5 plintar på 12m ger 3m mellan plintarna vilket är för långt, inte ens 45x245 klarar det.
Skulle 6 plint räcka?

K
K KassSnickare skrev:
Fäster en regel i väggen och hänger upp skruvreglarna med balkskor
Du kan inte ha 4m fri längd på skruvreglarna

K
K KassSnickare skrev:
Skulle 6 plint räcka?
Du har inte svarat på vad avståndet kommer vara till nästa upplag. Det avgör vilket avstånd som det max kan vara mellan plintarna.

K kniv skrev:
Du har inte svarat på vad avståndet kommer vara till nästa upplag. Det avgör vilket avstånd som det max kan vara mellan plintarna.
Vet inte vad du menar med nästa upplag, jag har googlat och flera ställen jag läst på säger att 3 meter mellan plint går bra när man har 45x195 reglar. Det är nog avståndet mellan vägg och plint jag är mer fundersam över eftersom det kommer bli 4 meter, kommer det behövas en ytterligare regel med plint på mitten?

K
3 meter mellan plintarna är för stort avstånd. Källhänvisa gärna till fakta om du har som säger att det fungerar. Jag har svårt att tro att det finns något annat än forumtyckande eller liknande som säger att 3m mellan upplagen för ett bjälklag är ok. Det jag skriver utgår från Svenskt Träs rekommendationer.

Men upplag menas stöd. Dvs i detta fall plint, marksten, markskruv etc. Det som bärlinorna vilar på. Och skruvreglarna vilar på bärlinorna. Om man gör kryssbjälklag. Ett nedsänkt bjälklag har skruvreglarna fäst i bärlinorna så ovankant är i liv. Dvs jämnt på ovansidan.

Ja, du behöver minst en bärlina till under skruvreglarna som ska vara 4m. Oklart vilken dimension du tänkt dig ha på dom.

K kniv skrev:
3 meter mellan plintarna är för stort avstånd. Källhänvisa gärna till fakta om du har som säger att det fungerar. Jag har svårt att tro att det finns något annat än forumtyckande eller liknande som säger att 3m mellan upplagen för ett bjälklag är ok. Det jag skriver utgår från Svenskt Träs rekommendationer.

Men upplag menas stöd. Dvs i detta fall plint, marksten, markskruv etc. Det som bärlinorna vilar på. Och skruvreglarna vilar på bärlinorna. Om man gör kryssbjälklag. Ett nedsänkt bjälklag har skruvreglarna fäst i bärlinorna så ovankant är i liv. Dvs jämnt på ovansidan.

Ja, du behöver minst en bärlina till under skruvreglarna som ska vara 4m. Oklart vilken dimension du tänkt dig ha på dom.
Diagram över regler av hållfasthetsklass C14 med olika dimensioner och tillhörande max spännvidd för centrumavstånd 40 cm och 60 cm.
Skapa konto
Sökresultat på Google för "plintavstånd altan 45x195" med rekommendation om max avstånd mellan plintar på 300 cm, enligt Hornbach.
Skapa konto
Tabeller med rekommenderade spännvidder för bärlina och stödregel vid olika mått och maxavstånd, från hornbach.se.
Skapa konto
Tabell över minsta avstånd mellan plintar och dimensioner för bärbjälkar och golvbjälkar vid olika avstånd, med mått i millimeter och meter.
Skapa konto

K kniv skrev:

Här är några olika som säger att 3 meter är max

Räckel och räcker. Såklart de inte kommer att brista, men det kanske blir lite svajigt ifall hela tjocka släkten står och hoppar tillsammans, men går du lugnt på den allena, blir ju belastningen desto mindre.

Jag har 3m spann med 195 reglar i min tillbyggnad och det klirrar lite i porslinet jag har i ett skåp när jag går förbi.
Men på en altan spelar väl det ingen som helst roll.

K
Skulle inte lite på en reklamströsslad hemsida ägd av en privatperson. Primära syftet är are driva trafik och få reklamintäkter…

Och från Hornbach:
Nedanstående spännvidder och måttuppgifter måste ses i ett sammanhang, både för bärlina, stödregel och trall.
Vilket du inte gör. Eftersom du fokuserar på en sak, att minimera antalet plintar på en bärlina. Du har inte tagit med dimensionen på skruvreglarna, inte cc måttet mellan dom, avståndet till nästa bärlina eller trallens tjocklek. Men visst, ta 5 plintar och sen 4m spännvidd på dina skruvreglar. Väntar spänt på din nästa trådstart då om hur du fixar en sviktande altan.

K KassSnickare skrev:
Vet inte vad du menar med nästa upplag, jag har googlat och flera ställen jag läst på säger att 3 meter mellan plint går bra när man har 45x195 reglar. Det är nog avståndet mellan vägg och plint jag är mer fundersam över eftersom det kommer bli 4 meter, kommer det behövas en ytterligare regel med plint på mitten?
Precis, du behöver en regel/bärlina under golvreglarna som är 4m och där behövs då också plint. I övrigt tror jag det kommer bli bra, byggde efter samma principer förra året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.