Du är välkommen att testa om det går att hoppa trampolin på golvet ;)

huggan skrev:
Dom kommer villa på 42,5mm vardera så det är inga problem.

Kör du med den franska träskruven. Kommer garanterat hålla.
Som jag förstår bilden så kommer dom inte att vila på någonting utan bara vara fästa in i sidan på stolpen.
Jag själv skulle då minst skruvat en 20-30cm lång bit av 45x95mm under skarven så dom får nått att vila mot. Om trävirket spricker för dig i ändträet blir det annars avsevärt försvagat.
Det är ju heller inte fel att skruva eller skruvlimma en kloss även under andra punkter där den fästs in i stolpen.

Den jackas väl in? Så tänkte jag iallafall.

Tänkte inte jacka in, alla andra fästs också bara in på sidan. Blir det inte väldigt fint med små klossar i framkant? Går det lösa på annat sätt där?

Funkar det med spikplåt istället för kloss?

Sagt det förr och säger det igen - skruva två tex 45x95 eller bredare i varandra för att skapa dina stolpar. Den ena släpper du högre och fäster i bärlinan, den andra ligger under. Lättare, stabilare och spricker inte, vrider sig inte....

Jag tycker att det är lite hopplöst att jobba med 95x95...

Postade ett exempel i denna tråd;

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/235913-nytt-hus-ska-fa-ny-altan.html

Redigerat:
Dessutom kan man kryssa under reglarna om det är svårt att kryssa mellan stolparna som i ditt fall blir lite olika höjd. Hittar inget som visar hur jag menar på paddan men i princip kryss eller större V under golvregalrna och motverkar gung och vridning. Kan ju vara ett komplement till stag mellan stolparna!?

öringen skrev:
Du är välkommen att testa om det går att hoppa trampolin på golvet ;)
Utmaningen antagen!
Observera att jag är i 100 kg klassen ;-)

:D
Skämt å sido. Du har nog rätt i att den dimensioneringen inte är är enligt regelboken och inget man skulle rekomendera i en nybyggd villa direkt. Men till mitt lilla höloft på 30 m2 känns det mer än tillräckligt stabilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.