Detta är väl en fråga som jag sett återkommit flera gånger, men svaren har aldrig varit så många och uttömmande som jag har velat.

Vad bör jag köra med för dimensioner på de stolpar jag tänkt dra upp till mitt altanräcke? Altanen står på 95x95 stolpar men eftersom jag var tvungen att jämka en del med avståndet på dom drog jag inte upp dom till räcket, då jag för räcket vill ha samma avstånd runt om.

Bör jag dra upp även 95x95 stolpar här, eller kan det räcka med 45x95 alternativt 70x70? Räcket kommer vara 90cm högt och altanen slutar mellan 1 och 1.5m över marken. Det är klart det är enklast att säga att köra på 95x95, men jag vill heller inte överdimensionera om det inte är nödvändigt.

Sedan undrar jag även om vilket avståndet måste vara mellan stolparna i detta fall. Jag såg att någon på forumet satt det 120cc och nån med 180cc, men då var räcket mer i dekorationssyfte. Bör jag köra 120cc eller vad är rimligt?

Enklast att sätta stolpar skulle väl vara att göra dessa i 2stycken 45x95 eller 2 stycken 45x70 beroende hur grova man vill ha dem. Gör ena lite längre och släpp ned den vid sidan av regelverket - På så vis får du ju automatiskt en indelning på antingen 120 eller 180. På sidorna där regelverket ligger år andra hållet kortlar man helt enkelt in stöd för stolparna mellan reglarna.

Avstånden beror ju helt klart på hur du vill att det skall se ut och vad du tänker ha mellan stolparna.

Då ören inte finns längre så blir det väl - "Min en-krona..."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.