Hejsan, jag tänkte bygga min första altan nu i sommar och har stött på lite frågor vid dimensioneringen som jag hoppas någon vänlig själ på detta forum kan hjälpa mig med.

Altanen ska bli 3,6 x 7 meter och kommer ligga på en sluttande bergstomt. Det högsta hörnet kommer ligga 1,9 meter över marken medans de övriga hörnen kommer ligga mellan 1 och 0,5 meter över marken. Jag tänker borra i berget för att fästa stolpskorna och använda mig av 95x95 stolpar för att bära upp altanen.

Enligt dimensioneringstabellen så skulle det om jag använder mig av bärlinor med dimension 45x195 och golvreglar med dimension 45x145 (cc60) räcka med två stolprader på djupet och 4 rader på bredden. Eftersom altanen kommer hamna en bit över marken vill jag ha den stabil och därför undrar jag hur stabilt ni tror att detta kommer bli?
Hade ni kört på 4 rader på bredden eller hade ni gått upp till 5 rader för att få bättre stabilitet? Om svaret är att ni skulle gå upp till 5 rader på bredden hade ni då också gått ner något på dimensionerna?

Är som sagt mitt första altan bygge så uppskattar alla tips.

I skissen nedan har jag försökt illustrera altanen.

Med vänlig hälsning Wille

Altanritning_.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjena Wille, det kommer fungera alldeles ypperligt om du gör som du har ritat!
Stabiliteten i altanen som du pratar om, den får du till genom att sätta kryss mellan stolparna.
Lycka till!

Glöm inte att det är bygglov som gäller när altanen är så högt över marken.

P
huggan skrev:
Glöm inte att det är bygglov som gäller när altanen är så högt över marken.
Det kanske räcker med att höja marken under altanen, beroende på kommunens krav på marklov vid markhöjning och resulterande medelhöjd under altanen.

Hejsan, Okej så jag kan köra på 4 rader på bredden och alltså ha 2,33 m mellan stolarna. Vad ska jag ha för dimensioner på kryssen och bör det sättas mellan alla stolpar?
Tack för hjälpen!

Jag är långt ifrån en expert håller själv på med mitt första altanbygge, men jag hade tagit det säkra före det osäkra och tagit 5 rader på bredden. Det känns som man är extremt dumsnål om man inte gör de.

Har själv till mitt bygge 45*195 bärlina & 45*170 Golvreglar, tyckte inte prisskillnaden blev så stor. Tanken är ju att altanen ska stå där ett tag. Jag har 1.5m mellan plintarna på bredden och nästan 2m på djupet.

Hejsan. Jag har nu bestämt mig för att köra på alternativet med 5 rader på bredden. Jag har dock kommit fram till att vår sommarstuga inte är så mycket att fästa den inre bärlinan i. Kommer därför att sätta en rad stolpar några decimeter ut från huset där jag fäster den inre bärlinan. Nu åter till frågan i rubriken, hur får jag altanen stabil när jag inte kan fästa den i huset?

Hej!
Din altan kommer bli stabil så det räcker. All den vikten fastsatt i berg med stolpskor. Frågan är istället om du är rädd att huset ska röra sig och kanske vill förankra det i altanen? ;)
Passa på att tänk till på vart ev belysning ska sitta. Tänk även till på om du ska dela av altanen på längden med tvärgående fris. Då behövs annat cc just där för kortlingarna och du kan köpa kortare längder på trall för att minska spill.
Lycka till med bygget!!
/Niklas

Jag satte plintar 0,5m ut från huset och fäste bärlina i både hus och plintar för att "avlasta" varandra och få stabilitet.

Tänk på att om du sätter altanen i nivå med innegolvet så får du problem om du behöver byta någon panelbräda eller göra nått annat med fasaden i framtiden. Själv skulle jag inte sätta altanen högre än att paneleln (om du nu har nån) slutar straxt ovanför färdigt trädäck. Ett eller två steg ner med en snygg trappa är oftast inget större problem att vänja sig vid.

Många gånger tycker jag man överdimensitionerar altaner/trädäck. 2,33 m mellan plintarna kommer bli stabilt med bärlinor av 2"8. I ditt fall är det viktigaste att få stabilitet i sidled eftersom det kommer upp en bit från backen. Och som någon skrev innan löser du det med strävor mellan stolparna.
Jag byggde nyligen ett nytt bjälklag till höloftet min ladugård. 45x195 cc60 som spänner fritt ca 4,5m och på det ett plankgolv. Det blev oerhört stabilt och stumt och svajjar inte det minsta när man står och hoppar uppe på loftet.

Redigerat:
Nu är bygget i fullgång vilket bidrar till fler frågor...

Hur är det bäst att skarva bärlinorna? Jag fick med mig 3,6 meters virke och altanen ska bli 7 meter bred så jag har inte så mycket och spela med men är det helt fel att skarva all tre bärlinorna på samma ställe och att fästa bärlinan på halva stolpen (se bild nedan).

Fråga två handlar om skruv, hur långa och vilken sorts skruv bör man använda för att fästa bärlinan i stolparna? Tänkte köra på 80mm långa franskaträskruv men är det verkligen det bästa, alla tips uppskattas!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom kommer villa på 42,5mm vardera så det är inga problem.

Kör du med den franska träskruven. Kommer garanterat hålla.

öringen skrev:
Jag byggde nyligen ett nytt bjälklag till höloftet min ladugård. 45x195 cc60 som spänner fritt ca 4,5m och på det ett plankgolv. Det blev oerhört stabilt och stumt och svajjar inte det minsta när man står och hoppar uppe på loftet.
Det synar jag. Det finns en jäkligt enkel tumregel för att bestämma erforderlig styvhet hos en balk. Och det är max 1,5 mm nedböjning av en punktbelastning på 1 kN (tänk c:a 100 kg). Ditt exempel med 45x195, cc60 och spv 4,5 m skulle ge en nedböjning på c:a 7 mm och sviktar i min värld som en trampolin ;-)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.