1 719 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ska jag lägga en rad plintar till?
Har läst som en tokig på nätet (och här) och blir inte riktigt klok trots alla fina spännviddstabeller som finns att hitta...
Scenario
Altanbygge 8x5,4 långsidan sitter mot betonggrund i huset.
Bärlinor 195x45
reglar 145x45 (kommer att ligga ovanpå bärlinorna) cc60
Trallen 145x33 GROV
Från början hade jag tänkt 5m bredd men när virkesleveransen kom så var alla reglar 5,4m och då blev altanen lite större
Förutom bärlinan i väggen så hade jag tänkt två stycket till på plintar den yttersta så att det blir 50cm överhäng och den mittersta på centrum ca240cm.
Är det för långt mellan bärlinorna med den grova trallen jag valt?
vilket avstånd skulle ni ha mellan plintarna?
Tacksam för svar så jag kan börja gräva hålen för alla plintarna
Scenario
Altanbygge 8x5,4 långsidan sitter mot betonggrund i huset.
Bärlinor 195x45
reglar 145x45 (kommer att ligga ovanpå bärlinorna) cc60
Trallen 145x33 GROV
Från början hade jag tänkt 5m bredd men när virkesleveransen kom så var alla reglar 5,4m och då blev altanen lite större
Förutom bärlinan i väggen så hade jag tänkt två stycket till på plintar den yttersta så att det blir 50cm överhäng och den mittersta på centrum ca240cm.
Är det för långt mellan bärlinorna med den grova trallen jag valt?
vilket avstånd skulle ni ha mellan plintarna?
Tacksam för svar så jag kan börja gräva hålen för alla plintarna
Har inte tillgång till spännviddstabellen just nu, men kan påpeka att trallens tjocklek inte påverkar avståndet mellan bärlinorna, det är dimensionen på golvbjälkarna som styr det. Med en grövre trall kan man däremot öka c/c-avståndet mellan golvbjälkarna något, men detta vinner man oftast inte så jättemycket på.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Trallens tjocklek hjälper naturligtvis till med att öka stabiliteten i altanen.gullegrizen skrev:Har inte tillgång till spännviddstabellen just nu, men kan påpeka att trallens tjocklek inte påverkar avståndet mellan bärlinorna, det är dimensionen på golvbjälkarna som styr det. Med en grövre trall kan man däremot öka c/c-avståndet mellan golvbjälkarna något, men detta vinner man oftast inte så jättemycket på.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Klicka här för att svara