Den befintliga markisen ska bort inom några år. Den är för liten, sitter lite väl lågt och tyget är slut. Det jag funderar på är vad som blir bäst placering av en ny markis. Huset och altanen är 7 meter brett (vilket är största standardmåttet för markiser), och altanen är 3,5m djup vilket gör att en markis med 3,5m utfall borde täcka större delen av altanan.
Läge = sydväst.
Borde man sätta en markis på ca 6,5m i nivå med snetaken?
Eller borde man sätta en 7m bred markis strax ovan snetaken, så att den fälls ut över snetaken och på då helt skyddar altanen mot regn?
Eller kommer det att se oproportionerligt ut med en så stor markis, så att det vore bättre att behålla befintlig storlek?
Läge = sydväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde man sätta en markis på ca 6,5m i nivå med snetaken?
Eller borde man sätta en 7m bred markis strax ovan snetaken, så att den fälls ut över snetaken och på då helt skyddar altanen mot regn?
Eller kommer det att se oproportionerligt ut med en så stor markis, så att det vore bättre att behålla befintlig storlek?
Det tror jag blir bäst.pelpet skrev:
Sätter du en bredare över taken så skuggar den sämre,..
... och om jag såg det skulle jag nog småle och tänka att den stackarn köpte en för bred markis och fick lösa det på något vis.
och en edit nu efter stefans inlägg:
Jag tycker inte heller att du behöver knöka ut markisen ända ut i anslutning till taken på sidan. En 5.5 - 6 meters skulle nog kunna se ganska bra ut.
Redigerat:
Och det är 6,4 mellan taken ungefär så det kanske är ett bra mått. Insåg att jag mindes fel när jag skrev 7m ovan.Stefan N skrev:
Jag funderar också på att sätta en screenväv i frontprofilen för att skydda mot lågt instrålande sol, och ska det funka bör ju markisen vara smalare än taken.
Klicka här för att svara