Hej! Beställde den bästa kvaliteten av trall hos min lokala bygghandel i höstas. De offererade mig då en sk Norrlandstrall av kvalitet OS/VTA. När jag fått leveransen och fakturan hade kvalitetsklassningen på¨trallen ändrats till G4-3. Jag hittade en guide på svenskttra.se och hittar där klasserna OS och Kvinta från den Gröna boken och antar då att OS/VTA är en kvalitet som ligger mellan klasserna OS och Kvinta. Klass G4-3 verkar vara en kvalitet som inte motsvarar OS/VTA. Jag ringde då bygghandeln som försäkrade mig om att det var samma kvalitet men att de ändrat klassningssystem och att den leverans jag fått visserligen hette G4-3 men att den innehöll 99% av en högre klassning. Faktumet att den innehöll 1 % G4-3 gjorde att hela leveransen fick klassen G4-3.

Med denna försäkran la jag trallen (28x120) under hösten. Efter att den har torkat under vinter, vår och fram tills nu är resultatet nedslående. Vid många ändar har trädet vridit sig så att skruvarna släppt, se bifogad bild, och ändarna sticker upp. Nästan varje trall är svagt U-formad, dvs har rest sig i kanterna fast den är fastdragen, vilket leder till att altanen knarrar väldigt mycket. Som jag ser det har antingen inte skruven (FAST E-coat 4,2x55 mm) klarat att hålla trallen på plats eller så var trallen av undermålig kvalitet.

Någon som tror sig veta vad som fallerat?

MVH
Vitaudi

• bild(3).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Brukar man inte sägs att 2/3 av skivan ska vara det som håller fast materialet, då känns 4,2x55 lite kort...?

För korta skruvar och inte nedskruvade snett, ger virket chans att vrida sig.

Mikael_L
breakman skrev:
Brukar man inte sägs att 2/3 av skivan ska vara det som håller fast materialet, då känns 4,2x55 lite kort...?
För spik har jag hört tumregeln 2/3. Men skruv borde väl klara sig med lite mindre?

Mikael_L skrev:
För spik har jag hört tumregeln 2/3. Men skruv borde väl klara sig med lite mindre?
Skruv och kamspik motsvarar varandra. Men vanlig trådspik är lite sämre.
Till ts användning skulle vanlig 3 tum spik vara på för dåligt på sikt, så 70 mm skruv hade nog varit lämpligt.

Tack för snabba svar. Var ute och kikade imorse på altanen och visst verkar det vara skruven som är för kort. Det är skruven som släppt från underliggande regel. Vad borde längden på skruven ha varit - minst 3x28 = ca 80 mm?

Har någon kunskap om virkesklassning? Kan det vara som så att jag fått en sämre kvalitet än sk Norrlandstrall och att den skevade sig mer vid torkning och att detta, i kombination med en för kort skruv, orsakade slutresultatet?

Räcker det att byta ut skruvarna? Hur bra blir det att byta alla skruv i efterhand?

Vanligtvis så bör skruven vara minst dubbla längden av godset du ska fästa, men då regeln du ska fästa i antagligen är fuktigt tryckimpregnerat virke så bör skruven vara ytterligare lite längre.
Ju bredare trallen är ju större krav på infästningen för att inte vrida sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.