3 633 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Vad ska jag ställa stolparna på?
Hej.
Ska till att resa uterummet de närmsta dagarna.
8x3,6m stort med betongplatta och sedan klinkers.
Längst ut ska det stå 3 stolpar som håller den främre balken.
Funderar dock hur jag ska göra under dessa mot plattan, som det är nu är det 15cm gammal platta från förra året och sedan pågjutet ca 8cm betong.
Klinkers ska läggas senare då jag vill låta platta krympa färdigt.
Men hur gör man lämpligast under själva stolparna?
De måste ju upp på en liten klack för att passa in höjdmässigt mot klinkergolvet.
Har funderat på 2 alternativ, dels att ta flytspackel och göra en 10mm klack under stolparna, eller om jag ska kapa till en bit klinker och montera under varje stolpe.
Vad är mest lämpligt på en tämligen nygjuten betongyta?
Ska till att resa uterummet de närmsta dagarna.
8x3,6m stort med betongplatta och sedan klinkers.
Längst ut ska det stå 3 stolpar som håller den främre balken.
Funderar dock hur jag ska göra under dessa mot plattan, som det är nu är det 15cm gammal platta från förra året och sedan pågjutet ca 8cm betong.
Klinkers ska läggas senare då jag vill låta platta krympa färdigt.
Men hur gör man lämpligast under själva stolparna?
De måste ju upp på en liten klack för att passa in höjdmässigt mot klinkergolvet.
Har funderat på 2 alternativ, dels att ta flytspackel och göra en 10mm klack under stolparna, eller om jag ska kapa till en bit klinker och montera under varje stolpe.
Vad är mest lämpligt på en tämligen nygjuten betongyta?
Produkter som diskuteras: "Betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Varför gjuta på en klack? Byggt ett 30-tal uterum och aldrig behövt det även fast det varit klinkergolv.
Stolparna kommer ju stå i ett hål jämfört med resterande golv som då kommer leda till att det enklare samlas fukt och vatten där. ser ju inte heller direkt snyggt ut om stolparna går ner i golvet.verktygsgurun skrev:
Det fick bli att lägga 3st klinkerplattor.
Har satt den första och väntar på att den ska torka, sen kommer jag lägga ut resten av raden löst med kakelkryss så jag vet vad de andra plattorna kommer att bli, skulle det bli några mm fel så går det att kompensera med fogbredden senare.
Så kanske man kan få upp stommen till veckan.
Har satt den första och väntar på att den ska torka, sen kommer jag lägga ut resten av raden löst med kakelkryss så jag vet vad de andra plattorna kommer att bli, skulle det bli några mm fel så går det att kompensera med fogbredden senare.
Så kanske man kan få upp stommen till veckan.
Vad blir skillnaden utseendemässigt om stolpen går ner 10mm nedanför klinkern eller om stolpen är i nivå med klinkern? Du får likväl klinka runt stolpen med tillhörande mjuk eller hårdfog. Helt meningslöst arbete.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Precis, varför lägga ner veckor med mödosamt slitande att gjuta platta, lägga klinkers och bygga altan om man ska fuska med detaljerna.Strip skrev:
kunde jag ju lika väl gjort ett trädäck och lagt klick-klinkers på...
cem77 skrev:
Stolpsko/hållare vill jag dessvärre inte ha, det löser ju för övrigt inte problemet med att det blir ett utrymme under stolpen där jag är rädd för att det samlas fukt som kan ställa till det i framtiden.
Men som sagt, nu sitter klinkerplattorna där, ska det bara härda några dagar sedan ska stommen upp, ska bli härligt med 30 kvadrat inglasat.
Redigerat:
Förstår dock inte skillnaden? Både funktion och utseende blir ju ingen skillnad....eller? Det är inte att fuska genom att bygga ett uterum o ställa stolparna på plattan med syllpapp o sen fästa dem på skrå med betongskruv och sen lägga klinker. På ditt sätt får du dessutom en högre bottenskena/tröskel att kliva över.
Med ditt förslag så skapar man utrymmen där det kan komma in fukt/vatten som kan bli kvar, vilket jag haft tillräckligt med problem när det gäller klinkers.
Att fälla in golvskenan är inte aktuellt eftersom även detta innebär att det finns ytterligare ett ställe där fukt/vatten potentiellt kan samlas.
Och det är detta som jag vill undvika eftersom uterummet är oisolerat.
Att fälla in golvskenan är inte aktuellt eftersom även detta innebär att det finns ytterligare ett ställe där fukt/vatten potentiellt kan samlas.
Och det är detta som jag vill undvika eftersom uterummet är oisolerat.
Klicka här för att svara