3 825 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Virke som vridit sig
Tjena,
Jag byggde för ett par veckor sedan en plank som är 14m långt och 2 m högt.
Byggde det utav 45x45 virke.
Nu har majoriteten av ribborna vridit sig kraftigt och planket ser minst sagt för jävligt ut.
Finns det något sätt att åtgärda detta eller är det bara att sätta om allting? Hur undviker jag att det nya virket slår sig på samma sätt isåfall?
Super tacksam för svar
Jag byggde för ett par veckor sedan en plank som är 14m långt och 2 m högt.
Byggde det utav 45x45 virke.
Nu har majoriteten av ribborna vridit sig kraftigt och planket ser minst sagt för jävligt ut.
Finns det något sätt att åtgärda detta eller är det bara att sätta om allting? Hur undviker jag att det nya virket slår sig på samma sätt isåfall?
Super tacksam för svar
Jag har 2 meter mellan stolparna.trojlee skrev:
Kan jag på något vis åtgärda detta eller är det bara att ta bort det som vridit sig, Gjuta fler plintar för stolpar och sen göra om allt som gäller?
Fungerande skrev:
Jag har gjort liknande lösningar runt vårt hus med liggande 45x45. 2m mellan stolpar är på tok för långt. 1m är mer rimligt.
Om jag skulle skruva fast en 28x45 på baksidan mellan varje stolpe och sen dra fast 45x45 regeln i den, skulle virket med tiden så räta ut sig. Då får jag ju ca 1 m mellan varje fästpunkt eller måste stolparna ner i backen?
Redigerat:
Lyckades åtgärda det värsta genom att skruva 28x45 på baksidan mellan varje befintlig stolpe 
Klicka här för att svara