15 877 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Ritningsförslag på trädäck på mark. Ser det vettigt ut? Feedback tack!
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Hej.
Är i slag att påbörja bygget av en liten solhörna och vill ha lite feedback på funderingarna.
Då vi vill hålla det lågt så bygger vi det på mark. Vi tänker fästa en bärlina (145x45) i väggen och utgå från den. Ut från denna fäster vi golvreglarna (145x45) i balkskor, utom de yttersta som skruvas från sidan.
Vi tänker låta halva höjden på konstruktionen ligga under mark. Vi har redan grävt ur rejält invid väggen då jag lagade sockeln där. Vidare kommer vi att märka ut vart stenarna (halvstenar a la Byggmax) kommer att hamna och gräva och sedan fylla upp med stenkross till rätt nivå (i våg från bärlinan i väggen och utåt). Där det inte kommer att vara sten kommer vi bara att gräva ut så mycket som krävs för att golvreglarna ska få plats. Den sista golvregeln kommer dock att stå på plintade stolpar då marken sluttar rätt kraftigt in mot grannens häck. Lättare att montera en kjol på den sidan om man har stolpar att fästa i(kan inte heller fylla upp med stenkross för högt då det skulle rinna in till grannen.
Så det bärande kommer att bestå av tryckt 145x45 ovanpå halvsten och trallen blir 28x120 med en fris av 28x145 runt. Kortlingarna som kommer att bära frisen tänkte jag ta av 95x95-virket och lägga mellan.
Lite frågor:
1. Räcker 145x45 med spännvidden som på ritningen?
2. Behöver man någon distans innanför regeln på väggen så att regnvatten kan rinna längst väggen till marken nedanför?
3. Räcker det med halvstenar eller måste de vara 35x35?
4. Vilken stenkross använder jag under plattor och plintar?
5. Hur höga ska de två plintarna vara (hur djupt ska jag gräva?). Bor in Skåne.
Synpunkter?
Tack på förhand!
Är i slag att påbörja bygget av en liten solhörna och vill ha lite feedback på funderingarna.
Då vi vill hålla det lågt så bygger vi det på mark. Vi tänker fästa en bärlina (145x45) i väggen och utgå från den. Ut från denna fäster vi golvreglarna (145x45) i balkskor, utom de yttersta som skruvas från sidan.
Vi tänker låta halva höjden på konstruktionen ligga under mark. Vi har redan grävt ur rejält invid väggen då jag lagade sockeln där. Vidare kommer vi att märka ut vart stenarna (halvstenar a la Byggmax) kommer att hamna och gräva och sedan fylla upp med stenkross till rätt nivå (i våg från bärlinan i väggen och utåt). Där det inte kommer att vara sten kommer vi bara att gräva ut så mycket som krävs för att golvreglarna ska få plats. Den sista golvregeln kommer dock att stå på plintade stolpar då marken sluttar rätt kraftigt in mot grannens häck. Lättare att montera en kjol på den sidan om man har stolpar att fästa i(kan inte heller fylla upp med stenkross för högt då det skulle rinna in till grannen.
Så det bärande kommer att bestå av tryckt 145x45 ovanpå halvsten och trallen blir 28x120 med en fris av 28x145 runt. Kortlingarna som kommer att bära frisen tänkte jag ta av 95x95-virket och lägga mellan.
Lite frågor:
2. Behöver man någon distans innanför regeln på väggen så att regnvatten kan rinna längst väggen till marken nedanför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Synpunkter?
Tack på förhand!
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Följer. Är själv i tankarna på att bygga nåt liknande fast då helt friliggande...
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Tanken var först att bygga det friliggande, men insåg att det nog är lättare att få allt i våg med en fast bärlina i väggen att utgå från. Jag kommer att sätta den innan jag börjar gräva för krossen som plattorna ska ligga på.
Ska ge dig svar på det jag kan
- Ja
- Ja
- Jag skulle rekommendera 35x35. Enklare att få det stabilt då.
- Är inte helt säker. Jag har använt makadam 8-16
Vet ej vad frostfritt djup är i Skåne.
Om du fäster bärlinan i väggen och har den att utgå ifrån så behöver du inte ha plattorna exakt i våg.
Du kan justera vid varje platta med en regelstump som du skruvar utanpå golvregeln.
- Ja
- Ja
Om du fäster bärlinan i väggen och har den att utgå ifrån så behöver du inte ha plattorna exakt i våg.
Du kan justera vid varje platta med en regelstump som du skruvar utanpå golvregeln.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Tack för svaren!maah skrev:Ska ge dig svar på det jag kan
- Ja
- Ja
Gillade det sista, men om man bara lägger reglarna i balkskorna så är det nog ganska smärtfritt att skyffla i makadam med foten till rätt nivå i de grävda hålen.
Annars känns allt på det klara... Om nu bara grannen inte kommit in och undrat om jag inte skulle bygga det större. "Man vill ju inte bygga för litet."
Tack för den...
Ja tänk över storleken. Min byggde jag dubbelt så stor efter ha mätt och funderar ett tag. Lägg ut lite saker på gräsmattan och känn på storleken.
Fundera på vad du vill ska få plats. Men man säger väl nästan alltid, bygg altanen större än du tänkt från början.
Fundera på vad du vill ska få plats. Men man säger väl nästan alltid, bygg altanen större än du tänkt från början.
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Logga in
Skapa konto
Har nu hänt lite grejor. Inga större svårigheter mer än att en jag lånade lite för mycket virke av regeln längst till höger och då blev den för kort. Köper en ny tillsammans med trallvirket under morgondagen.
Förresten, skulle låna gräs under trädäcket för att fylla ett rejält hål i gräsmattan efter en stubbe. Tog innanför murarsnöret, men tyvärr i hörnan där det inte kommer att vara något trädäck... Tror grannarna hörde min svordom. Bara att återställa.
Har nu blivit sugen på "decklights" längst sneddningen och sidorna intill. Tänkte sätta ett dubbeluttag lågt på väggen mellan däcket och grannens häck, är det ok?
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Logga in
Skapa konto
Sådärja!
Däcket klart och jag blev mycket nöjd. Väldigt praktiskt att ha det hela uppritat i sketchup innan och få alla kaplängder och därmed kunna planera inköpen bättre. Sen fick jag lägga till lite klossar här och där för att kunna skruva fast frisbrädorna. Girningarna blev jättebra och det var verkligen praktiskt att inte sätta den bortre frisbrädan och låta trallen gå ut där. När jag sedan lagt alla trallbrädorna utom de två närmast väggen sågade jag allt i längd och monterade den sista frisbrädan. Smidigt! Valde att dra ner skruvarna ordentligt då jag var rädd att de skulle krypa upp när virket torkar.
Nu blir det snart till att montera decklightsen längst i de två frisbrädorna mot gräset och i sneddningen. Tänkte sätta dem c/c 400. Blir 20 st då.
Kommer även att montera två laserskurna siluettbilder (av någonting) i plåt på distanser i de två rutorna på väggen med belysning bakom. Ska bara tänka ut något fräckt först...
Fråga gärna om ni undrar något.
Klicka här för att svara