Hej !

Funderar på att renovera trappan istället för att riva och bygga ny..

Någon som har erfarenhet av marmocit eller duracoat ?


/pikachu
 
Bumpar tråden.

Jag har erfarenhet av marmocit. Eller iaf vad jag tror är marmocit. Trappan till huset som vi köpte är belagt med en grå hård film med vad jag tror är små små plastkulor som är täckta av en grå färg som sen täckts av en genomskinlig hinna. Min gissning är att hinnan egenligen är epoxi men det vet jag inte.

Trappen har hållt minst 2 år som vi bott där, är osäker på när det gjordes. Dock har vi fått några skador som beror på oturligt onaturligt slitage.

Jag undrar om någon vet vilka komponenter som marmorcit (eller motsvarande vad jag har på min trappa) består av?

Jag pratade med firman som utför marmocit och de är inte pigga på att åka ut för att laga tre skador stora som 5 kronor... Gör därför det själv. Varuhusen i stan visste inte vad det var för delar som beövdes.

Tack.
Johan
 
  • Gilla
nickenord
  • Laddar…
Har marmocit på entrétrappan sedan ett par år. Det är alltså en duk som marineras med epoxyfärgen. När den härdat läggs ett nyttigare epoxy och finkrossad sten strös på och fastnar i epoxin. Den sitter som berget. Det gäller dock att hålla den ren så att det inte börjar växa alger eller att smutsen sätter sig. Den är också halksäker vilket tyvärr får effekten att när barnen ramlar där skrapar de upp sig ordentligt.
 
  • Gilla
Asani
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Har marmocit på entrétrappan sedan ett par år. Det är alltså en duk som marineras med epoxyfärgen. När den härdat läggs ett nyttigare epoxy och finkrossad sten strös på och fastnar i epoxin. Den sitter som berget. Det gäller dock att hålla den ren så att det inte börjar växa alger eller att smutsen sätter sig. Den är också halksäker vilket tyvärr får effekten att när barnen ramlar där skrapar de upp sig ordentligt.
Ok. Går det att köpa någonstans?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag anlitade hantverkare.

[länk]
De har jag redan ringt. Tyvärr var det inte så pigga på att åka till Örebro för att laga "småskador" på en trappa och/eller jag var inte så sugen på att betala transportkostnaden :)

Jag har hittat lite mer information som jag tror matchar in på min trapp.

Det är inte epoxi utan mest troligtvis en akrylbeläggning. Epoxin skall tydligen bli gul när den utsätts för uv-ljus, och får trapp är supergrå.

Man börjar med en primer, lägger sedan på akrylatmassa som blandats med någon sorts sand och sedan en härdare. Om inte massan och härdaren blandas direkt.

Nästan exakt som såhär ser vår trappa ut: http://epsgolv.se/tjanster/akrylbelaggning-och-epoxibelaggning/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.