1 964 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vilket bärlager
Hej
Ska göra en plattläggning på ca 50kvm på lera.
Tänkte köra 30 cm bärlager och 3cm 4/8 sen plattor. Dränering kommer läggas i ytterkant av altanen. De flesta säger att jag ska ha 0-32 underst men svärfar som är grävare säger att vi ska köra med 16/32 som bärlager och runt dränering. Då fort det är 0 fraktion så binds vatten och det vill vi inte ha under plattor och över leran säger han.
Vad säger ni?
Ska göra en plattläggning på ca 50kvm på lera.
Tänkte köra 30 cm bärlager och 3cm 4/8 sen plattor. Dränering kommer läggas i ytterkant av altanen. De flesta säger att jag ska ha 0-32 underst men svärfar som är grävare säger att vi ska köra med 16/32 som bärlager och runt dränering. Då fort det är 0 fraktion så binds vatten och det vill vi inte ha under plattor och över leran säger han.
Vad säger ni?
Ska man göra små jobb hemma så som underlag för altaner, en liten stenläggning mm så brukar det vara lättast att köra på en och samma fraktion.
Blir väldigt dyrt att beställa 4 ton 16/32 och 8 ton 0/16. Då är det nog smidigast att köra på 0/16 eller 0/32
Men går det åt runt 13 ton av vardera fraktion så är det ju inga problem..
Blir väldigt dyrt att beställa 4 ton 16/32 och 8 ton 0/16. Då är det nog smidigast att köra på 0/16 eller 0/32
Men går det åt runt 13 ton av vardera fraktion så är det ju inga problem..
Jo det är så jag tänker också. Men hur bra är det att ha 0-32 runt dräneringsrör??
Men egentligen, varför skulle inte 16/32 funka? Det ligger väl still också? I värsta fall kan jag lägga en duk mellan bärlager och sättgruset också. Duk har jag massor av så det blir ingen merkostnad.
Men egentligen, varför skulle inte 16/32 funka? Det ligger väl still också? I värsta fall kan jag lägga en duk mellan bärlager och sättgruset också. Duk har jag massor av så det blir ingen merkostnad.
16/32 ligger inte still och har betydlig samre förmåga att ta upp horisontella krafter.Runt dräneringsrör ser jag poängen. Hur som helst är det inte värd ett familjebråk. Hjälper svärfadernmed platläggningen får han bestämma
Klicka här för att svara