9 709 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Val av betongplintar till altan
Funkar säkert till en altan men till nått tyngre skulle jag vilja ha pallning så det inte blir hängande i bulten.Polyene skrev:Nej, kilarna tar jag bort och återanvänder till nästa regel, så regeln kommer att hänga en bit upp från betongen, ja.
Missade visst att skriva att det är två stycken M12, men när den första är på plats så är ju regeln fixerad och det är bara att borra nästa hål och dra i den bulten. Kör med genomgående bult med brickor och mutter, så regeln kläms ju dessutom fast ordentligt mellan järnen. Byggde en friggebod på samma vis förra året, och det blir väldigt stabilt.
Här är en gammal tråd där de flesta verkar vara överens om att det räcker bra med en fransk skruv från varje håll för en friggebod:
https://mobil.byggahus.se/forum/gru...ar-plint-barlina-helt-tokigt-monterade-2.html
Med genomgående bult så lär det väl bara bli bättre i och med att varje bult får stöd i båda järnen, och framför allt i och med att regeln kläms fast?
https://mobil.byggahus.se/forum/gru...ar-plint-barlina-helt-tokigt-monterade-2.html
Med genomgående bult så lär det väl bara bli bättre i och med att varje bult får stöd i båda järnen, och framför allt i och med att regeln kläms fast?
Jag hade kilat under det blir ganska många kilo som vilar på varje bult framförallt om man räknar med snö tyngd och vad man placerar i boden. Tycker inte man ska räkna med att virket klämms fast då gäller det att man drar åt mera när virket torkar.
Mitt svar var lite halvironiskt ang bulten...hållfastheten beror ju helt på hur man håller ihop två ämnen/produkter och i detta fallet så håller det garanterat inte för 2.3 ton per bult 😄 när jag bygger så lägger jag självklart regeln dikt an mot skon och sedan i med 2 ankarskruv + 2 M8 skruv på varje sidan!smurfen72 skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
139 kr inkl moms
155 kr
Läs mer
Hållfastheten på 170X45 - C24 liggandes emellan två fasta punkter ( plintar ) med ett avstånd av 1 meter tål cirka 2 Ton, men då skall den vara dikt an och inte hängandes i två skruv! Skruven kommer släppa innan regeln gör det om man inte använder kraftig genomgående vagnsbult!
sen beror ju det också på andra faktorer.Marre666 skrev:
man kan räkna hur mycket man vill, men får inte ett korrekt värde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden