67 387 läst ·
16 svar
67k läst
16 svar
Konstruktion låg altan, vilket alternativ?
Hej,garvis skrev:Ska inom den närmsta framtiden börja bygga på vår altan (ca 9 x 4 m) och behöver lite tips från er. Jag har inte så mycket utrymme att spela på i höjdled då sockeln är låg och lutningen från huset är mindre brant där altanen ska ligga.
Det innebär att jag inte kan/vill bygga altanen som jag hade hoppats, nämligen med tre bärlinor och på dem vilandes reglar. Blir för högt, så jag skulle behöva gräva diken för bärlinorna. Tanken är då att istället bygga in bärlinorna på samma höjd som reglarna. Då blir höjden 145mm +28mm (trall) = 17,3 cm.
Tänkte först gräva ner plintar i tre rader under bärlinorna men har fått rådet att skippa det, pga att marken är 100% sand ett par meter ner, och istället lägga altanen på lecablock. Man kanske kan gräva ner ca 4st 700mm plintar för att konstruktionen ska sitta fast, och palla upp resten med lecablock? Är det vettigt?
Jag har funderat på två olika sätt att bygga denna låga altan.
Alernativ 1: Tre bärlinor med reglarna i mellan fastsatta med balkskor. Blir ca 60 balkskor med detta alternativ vilket ju blir en del skruvande... Lecabloc/plintar under bärlinorna, hade tänkt 6 stycken block per bärlina fördelat på altanens längd ca 9 m. Se bild nedan.
Alternativ 2: Jag skippar bärlinan i mitten och närmast huset. Fixerar reglarna cc60
med en trallbräda längst in mot huset bara medans jag bygger. Lecablock måste jag då sätta under reglarna längst in och i mitten på varje regel. (Längst fram 6 stödpunkter under bärlinan som finns kvar). Blir många lecablock att få i våg med detta alternativ.. Se bild nedan.
(Har inte ritat in alla lecablock osv i bilderna men hoppas ni förstår hur jag menar.)
Eller finns det ett tredje bättre alternativ? Tacksam för alla tips!
Läser lite altantips här på forumet, tänkte bara fråga hur det blev med ditt altanbyggande, flytande? Bärlina på lecablock?
Med vänlig hälsning,
Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden