1 988 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Plattsättning 40x40 ständiga frågan om underarbetet?
Ska lägga ca 120kvm svarta betongplattor som är 40x40 4cm tjocka på våran uteplats, entré och runt huset. Alltså inte på garageuppfart utan bara på gåvägar.
Vi bygger bytt och tomten består av sprängsten som är fyllt med 0-200 osv till finare massor.
Jag la ingen markduk då det inte finns någon jord under. Nu när huset börjar bli klart så har de kört ut med massa 0-30 ca 25cm som jag ska räffsa ut och dra av och padda.
Ska jag sedan använda 0-4 stenmjöl eller 2-4 flis eller vad rekommenders? Och ska det paddas?
Blir detbinte svårt att få ner avdragsrören isåfall?
Ge mig gärna tips från proffsen nu
Vi bygger bytt och tomten består av sprängsten som är fyllt med 0-200 osv till finare massor.
Jag la ingen markduk då det inte finns någon jord under. Nu när huset börjar bli klart så har de kört ut med massa 0-30 ca 25cm som jag ska räffsa ut och dra av och padda.
Ska jag sedan använda 0-4 stenmjöl eller 2-4 flis eller vad rekommenders? Och ska det paddas?
Blir detbinte svårt att få ner avdragsrören isåfall?
Ge mig gärna tips från proffsen nu
Okej, men annas finns det inga fördelar med flis? Ska man padda något av de? Efterpadda på så stora plattor är inte att rekommendera va?
Flisen dränerar mycket bättre än stenmjöl så där har du ytterligare en fördel. Själv tycker jag att flisen var lätt att jobba med det lilla som jag har använt den. Vår garageuppfart är dock gjord av hantverkare men även de verkar föredra flis framför stenmjöl (finns säkert andra åsikter från andra hantverkare...).
Vår entregång har jag dock själv lagt med flis på sprängsten som toppats med 0-18 (kan ha varit 0-36 också) och där är sprängstensfyllningen packad vid utläggning samt avjämningen med 0-18 (0-36?). Flisen packades aldrig men platterna ligger fortfarande fint efter snart 18 år, förutom två plattor som ligger längst ut från huset och i övergången mellan sprängstensfyllningen och jordfyllningen. De har sjunkit någon/några centimeter i ytterkant.
Vår entregång har jag dock själv lagt med flis på sprängsten som toppats med 0-18 (kan ha varit 0-36 också) och där är sprängstensfyllningen packad vid utläggning samt avjämningen med 0-18 (0-36?). Flisen packades aldrig men platterna ligger fortfarande fint efter snart 18 år, förutom två plattor som ligger längst ut från huset och i övergången mellan sprängstensfyllningen och jordfyllningen. De har sjunkit någon/några centimeter i ytterkant.
Klicka här för att svara