H
hakfre: Vi sådde gräset först (i höstas) och ska bygga altan nu i år. Om man bestämmer sig i förväg hur stor altanen ska vara kan man ju låta bli att lägga matjord där. Vi såg dessutom till att marknivå under blivande altan hamnade i nivå med den färdiga gräsmattan så att det inte ska samlas vatten där.
2 svar · 1,9k läst
J
JKrister: Ett snörasskydd på huset är ett måste. Annars måste man dimensionera uterummet rejält.
4 svar · 6,1k läst
·
Keexet
Keexet: Min uppfattning, men här blir jag gärna rättad om jag har fel. Är att dessa ädelträoljor är en slags "högpresterande" träolja, dvs det är att skjuta över mål för icke-feta träslag, men att det inte finns någon direkt nackdel med att använda en teakolja på tex furu annat än priset. Och har man redan en burk teakolja över en tidigare projekt, ja då blir det ju dyrare att handla
3 svar · 16,8k läst
C
crazytok: Det har jag redan tänkt göra. Då blir det mycket stabilare! Tack för input!
7 svar · 6,6k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade inte integrerat med trappan ner Däremot hade jag tagit bort staketet på sidan mot brandstegen och byggt altan ända fram till hushörnet Ner mot gräsmattan hade jag haft en normalbred trappa på framsidan och trappsteg hela bredden på gaveln, mot muren
1 svar · 1,9k läst
·
Y
yuphin: Har ett ca 50 meter långt tryckimpregnerad staket som vi oljar in varje vår med en billig träolja. Har ni tips på en olja med lite pigment i som håller några år?
0 svar · 2,9k läst
C
celox: Hej. Jag har impregrerade ribbor på altanen . Dem har ståt och torkat i mer än 2 år. Jag vill måla ribborna svarta men undrar om jag kan måla svart direkt eller måste jag grunda först?
0 svar · 1,8k läst
Kronblom
Kronblom: Tack för kommentar! Vi funderar även på att ev kombinera 50/50 med opal/helvit med den helvita delen längst ut.
2 svar · 2,3k läst
·
J
Jarlsgård: Hej! Vi håller just nu på att riva vårat fuktskadade förråd och även gamla plank här på radhustomten. Tanken är att smacka upp ett nytt plank som är lika långt som förråd/gamla planket var. Dock har jag stött på lite frågetecken som jag hade hoppats på att ni kunnat hjälpa oss med :) Planket kommer placeras på den stödmur som är där idag och bli ca 5 meter långt. Hur får
0 svar · 994 läst
C
celox: Hej. En fråga till er som har en terassmarkis. Ser det ut så här gos er? Ska det vara så här? Det känns fel för mig. [bild]
0 svar · 3,3k läst
·
messijah
messijah: [citat] Okej man vill ju gärna ha lite finare, fast inte så att det gränsar till lyx för det blir för dyrt. De sista 50 vill jag bygga på för att täcka hela norrsidan av bilden med altan. Har även tänkt att ha bastu och badtunna någonstans i den delen. Tänkte bara ha nivå på altanen på den delen jag planerar nu mot resten som inte är inom det röda. Det är bara för att jag
2 svar · 2,4k läst
·
P
proffsrik: Ja, han vi köpte huset av sa att han skottade ibland när det böjde sig synligt. Men jag antar att det ligger något i det du säger. Sen antar jag de dimensioneringstabeller som finns tar höjd för att klara supermycket snö plus full storm samtidigt plus att just de reglar man har är svagare en medelvärdet. (Altså både hängslen och tredubbel livrem). Ett vanligt korrugerat plasttak
2 svar · 1,7k läst
·
K
kristoffer_f: Hej. Någon som har bra koll på regulatorer till gasolgrillen. Har köpt en barbecook brahma 5.2 och den regulatorn som tretti.se rekommenderade till just denna grillen var restad. Kan man köra med vilken som helst? Antar det är 30 mbar som gäller för alla i sverige. Men är det ofta samma slangstorlek? Typ de här
0 svar · 7,9k läst
T
toolman77: Är det inte bara ett litet vinkeljärn? Det vanligaste sättet att fästa är att antingen sätta en bärlina eller skruva balkskor direkt i väggen om du har en regel på lämplig höjd under fasaden.
5 svar · 3,9k läst
·
J
JKrister: [citat] Jag byggde i lösvirke från byggmax. Hela uterummet är 3 meter * 5,2 meter och jag pusslade ihop det med hela skjutpartier på en lång och en kort-sida. Samt en kortvägg med skjutfönster. Jag byggde mitt på en helg på en person så typ 20-22 arbetstimmar. Sen har det tagit mer än två år och ännu inte klart med målningen. Mina siffror är inte jämförbara då mitt uterum av
4 svar · 2,5k läst
S
sotterman: Det blev ett balkongnät från Kariba plast. Fastskruvad med reglar på båda sidorna på väggen. Det blev bra och barnsäkert 👍🏼 Ett plus va att det även skyddade från vind. [bild]
24 svar · 13,2k läst
·
M
Mattias_Eson: Men på bygghandeln så är ju virket oftast nytryckt (impregneringsvätska som sugs in i virket genom vacuum eller högt tryck för att få in det så nära kärnan som möjligt) detta torkar ju ut efter ett tag och virket krymper. Regn tränger inte in lika djupt = det sväller inte lika mycket
20 svar · 18,6k läst
V
Vissii: [bild]
23 svar · 10,9k läst
·
D
Donwoody: Ja byggde med 22mm trall på min gamla balkong mest för balkongdörren öppnades Utåt. Det funkade bra men hade nog typ cc40 i botten. Men kör man 28mm överst så blire nog bra me cc60
8 svar · 2,0k läst
·
Keexet
Keexet: Nu har jag stött den här frågan med en god vän, som inte bara varit hos mig flera gånger, utan även badat i tunnan. Han tycker jag ska sänka ner den i slänten på kullen. Den skulle då hamna lite "suterräng" där halva tunnan skulle synas i tunnans slänt (säkert en 30-gradig lutning på slänten) Det är ju lockande att göra så för då kan man verkligen integrera den naturligt i
3 svar · 2,7k läst
·
V
Villan32: I Stockholm får du anlägga altan ända ut till tomtgränsen utan att tillfråga grannen. Men den får inte överstiga 1,2m i höjd någonstans från bef mark. Kolla vilket mått so gäller hos er utan att behöva bygglov, Men de är ju alltid bättre att fråga/informera vad man tänker göra.
2 svar · 1,8k läst
P
Pumba: Det är ju bara att köra en stor och göra ev hål för ventilerna, glaset spelar ju ingen större roll för när du fått på golvet blir ju ljusinsläppet minimalt.
1 svar · 1,4k läst
·
V
vectrex: [citat] Njae, mjukt är det visserligen jämfört med ask, bok och ek men det är dock betydligt hårdare än det vanligaste trallvirket, furu! Det blir lätt "luddigt" efter hyveln men det är så lite att det inte har någon betydelse om det skall bli trallgolv!
3 svar · 2,7k läst
J
jonne72: Ladda ner appen "lathunden" från svenskt trä. Där kan du ange spännvidder och få lämpliga dimensioner för dina bärlinor och bjälklag.
11 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Inte måla alls, onödigt jobb/underhåll och räcken blir ju fina med tiden tycker jag iaf...
3 svar · 1,8k läst
T
toolman77: Det viktigaste med trallskruv är att den är bandad..... Bandad skruv är ofta billigare och du kommer tycka att det är välinvesterade pengar att hyra en skruvautomat. Jag skruvade förra året 20m2 trall på 45 minuter
19 svar · 12,7k läst
F
Finndjävel: [citat] Haha! Humor...
8 svar · 14,3k läst
Danne_85
Danne_85: Vet inte hur limmet fungerar, aldrig testat. Men du skulle ju kunna prefabisera trallen o skruva allt underifrån med trallen stående mot räcket och sen lägga ned hela trallen på plats. Gjorde så på några balkonger för några år sedan. Blir lite bökigt att lägga ner den men allt går.
1 svar · 6,7k läst
S
steve5432: Hej! Håller på att planera en inglasad altan, ett färdigt paket från skånska byggvaror som heter "vår och höst" http://www.skanskabyggvaror.se/cguide/step4 och är steget innan vinterträdgård (dyrast men bäst isolerad). Vi kommer att isolera altangolvet med vanlig mineralull och fuktspärr och ev. låta trallen ligga kvar. Frågorna är som följer: 1) Vi kommer att ha den vänstra
0 svar · 2,1k läst
D
SBH: två delar sand en del makadam en del cement vatten eller svårt att mängd bedömma. sen är färdigpåse betong lättare att hantera.
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.