Jag tänkte behandla vår altan med roslagsmahogny. Det jag har fått höra är att olja gör träet svart eventuellt. Stämmer det?

Jag vill att träet ska ha en brun look, jag tycker grått är fult och vill undvika det, svart vore bättre än grått men helst mahogany brunt ska det vara. Altanen är gjord av impregnerat trä i 2014 och börjar bli gråaktig så i vår tänkte jag behandla den...

En bifråga:

Jag tänkte köra på denna (Raincoat one) annars för möbler, nån som använt?
http://www.dalfrid.com/mobeloljor.html

Om jag inte får tag så blandar jag en liknande produkt själv, jag tror denna blandning kan komma något så nära:
Rå linolja 25%
Tungolja 25%
Dalbränd tjära 15%
Epifanes marine varnish (som hartskomponent, nån annan fernissa kan duga också) 10%
Balsamterpentin 25%

Eller så blandar man ut vanlig roslagsmahogany med mera linolja och tungolja och lite harts.

Ja, rå linolja (som är en av beståndsdelarna i "roslagsmahogny", dvs tjära, rå linolja och terpentin) oxiderar och ger en svart yta. Min allmogebåt är ett typexempel på detta; jag bytte en bit av stäven till en helt ny bit i ek, som penslades med roslagsmahogny. Efter 2-3 säsonger var den lika svart som resten av båten. Och det är inte tjäran som gör det; jag behandlar tofterna ("sittbrädorna" för er landkrabbor;)) med enbart linolja och terpentin eftersom tjära är rätt kladdigt och tar tid att torka ordentligt och det vill man inte sitta i, och tofterna blir lika mörka som resten av båten.

Dessutom fastnar lätt sot, skräp och annat på ytan när den är nyoljad och hjälper till att göra den mörk snabbt.

Min egen altan såpskurar jag istället.

Med såpskurning får man väl grått resultat?

Med regelbunden tvättning och omoljning, hålls färgen fräschare?

Redigerat:
Även med vanlig träolja mörknar altanen med åren!
Tyvärr är ett svart altangolv mycket varmt att gå på när solen ligger på, smuts syns och aldrig riktigt snyggt förutom när det är nyskurat och vått.

Så vad är alternativen om man inte vill ha svart eller grått. Så många kör ju med roslagsmahogny och om allt blir svart och fult eventuellt så känns det ju inte som det borde vara så poppis som det nu är.

Roslagsmahogny var ju ett fint namn, "bryggsmora" heter det där jag bor. Visst mörknar träet, men helt svart blir det inte.
Har även använt samma blandning (rå linolja + tjära + eventuellt lite terpentin i första strykningen) inomhus på trären furu, och där mörknar det inte alls, utan behåller sin "mahogny"-färg. Mycket trevlig smora, som bevarar träet och gör det vackert.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag får nog köra på det, ser inget annat val. Hellre svart än grått. Men jag har läst mig till att det går att tvätta rent med kristallsoda om det blir för mörkt efter 10 år så kan man börja om en 10 år till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.