9 824 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Altanbygge - Dimension skruvreglar mm
Sida 1 av 2
Hej!
Vi ska bygga altan till våren och jag har fastnat i planeringen jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta!
Där altanen ska byggas ligger nu paddad sand och problemet är att sandlagret är så pass högt att jag inte får plats med 45x170 reglar som jag tänkt från början. Så om jag inte vill skrapa bort 10 cm sand på 130 m2 så får jag bygga lägre (jag måste i vilket fall skrapa bort ett par cm, inte minst för att jämna till).
Min tanke är nu att lägga 90x90-stolpar som skruvreglar med 600 mm mellanrum och trall 28x145 på detta. Frågan är om man uppnår samma stabilitet som med 170 höga reglar? Eller har den extra bredden på reglarna ingen betydelse?
Ett annat (jobbigare och dyrare) alternativ är att lägga 45x95-reglar med 300 mm mellanrum, men jag vet inte om det skulle bli bättre?
Ovanpå sanden får jag lägga marksten med jämna mellanrum, så att inte reglarna ligger direkt på sanden. Hur långt kan/bör man ha emellan dessa?
Någon som har ett bra tips på hur man skrapar bort lite sand på ytan för att jämna till? Vilka redskap behövs?
Tacksam för all input!
Vi ska bygga altan till våren och jag har fastnat i planeringen jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta!
Där altanen ska byggas ligger nu paddad sand och problemet är att sandlagret är så pass högt att jag inte får plats med 45x170 reglar som jag tänkt från början. Så om jag inte vill skrapa bort 10 cm sand på 130 m2 så får jag bygga lägre (jag måste i vilket fall skrapa bort ett par cm, inte minst för att jämna till).
Min tanke är nu att lägga 90x90-stolpar som skruvreglar med 600 mm mellanrum och trall 28x145 på detta. Frågan är om man uppnår samma stabilitet som med 170 höga reglar? Eller har den extra bredden på reglarna ingen betydelse?
Ett annat (jobbigare och dyrare) alternativ är att lägga 45x95-reglar med 300 mm mellanrum, men jag vet inte om det skulle bli bättre?
Ovanpå sanden får jag lägga marksten med jämna mellanrum, så att inte reglarna ligger direkt på sanden. Hur långt kan/bör man ha emellan dessa?
Någon som har ett bra tips på hur man skrapar bort lite sand på ytan för att jämna till? Vilka redskap behövs?
Tacksam för all input!
Det blir nog väldigt tätt mellan upplagspunkterna om du ska köra 45x95. Mycket att väga in...
Det finns gratis dimensioneringsverktyg där du kan kolla vilka spännvidder olika dimensioner klarar. Tex har svenskt trä en app för nedladdning.
Kan det kanske vara ett alternativ att gräva ur "rännor" bara där bjälklaget ska gå och köra med lite kraftigare dimension?
Det finns gratis dimensioneringsverktyg där du kan kolla vilka spännvidder olika dimensioner klarar. Tex har svenskt trä en app för nedladdning.
Kan det kanske vara ett alternativ att gräva ur "rännor" bara där bjälklaget ska gå och köra med lite kraftigare dimension?
Hej Jonne72, tack för svar! Tyvärr hittade jag inte appen, kanske finns den enbart för Iphone? Jag letade på webben, men det jag hittade var enbart konstruktioner med bärlinor under, vilket jag ju inte ska ha.
p.s. Med "upplagspunkter" antar jag att du menar de punkter där jag placerar betongplattorna?
Alternativet med rännor låter som ett bättre alternativ än att skrapa av på hela ytan, men allra helst vill jag ju slippa för mycket markarbete, så jag kör nog på förslaget jag fått här att använda 45x95, avstånd mellan reglarna 600 och avstånd mellan betongplattorna 1500
p.s. Med "upplagspunkter" antar jag att du menar de punkter där jag placerar betongplattorna?
Alternativet med rännor låter som ett bättre alternativ än att skrapa av på hela ytan, men allra helst vill jag ju slippa för mycket markarbete, så jag kör nog på förslaget jag fått här att använda 45x95, avstånd mellan reglarna 600 och avstånd mellan betongplattorna 1500
Det blir säkert ok som maah föreslår.
Här är i alla fall en länk till appen:
http://www.svenskttra.se/publikationer/app
Precis som du säger så förutsätter appen att du vill ha bärlina och bjälklag, men man kan ju ändå få en uppfattning om en minsta rekommenderad spännvidd på bjälklaget för en viss dimension genom att ange några fiktiva siffror. Som jag tolkar beräkningen i appen rekommenderas 45x120 av c14 kvalitet till 1,5m spännvidd, men siffrorna är nog rätt väl tilltagna skulle jag gissa.
Här är i alla fall en länk till appen:
http://www.svenskttra.se/publikationer/app
Precis som du säger så förutsätter appen att du vill ha bärlina och bjälklag, men man kan ju ändå få en uppfattning om en minsta rekommenderad spännvidd på bjälklaget för en viss dimension genom att ange några fiktiva siffror. Som jag tolkar beräkningen i appen rekommenderas 45x120 av c14 kvalitet till 1,5m spännvidd, men siffrorna är nog rätt väl tilltagna skulle jag gissa.
Tack så mycket Jonne72, den appen var ju toppen! Om jag tänker att den "fria längden" här motsvarar hur långt jag kan ha mellan betongplattorna så säger appen 1,93 meter vid användande av 45x120 C24. Den maximala fria längden ökar sedan med ca 35 cm för varje hopp uppåt i dimension. Detta tycker jag konfirmerar att ett hopp nedåt i dimension till 45x95 skulle ge fri längd ca 1,5 meter
Det gäller då att jag väljer kvalitet C24, de fria längderna för C14 är kortare.Jag tittade på enfacksmodellen i appen, men det blir egentligen samma resultat om man tittar på tvåfacksmodellen (något kortare pga att förutsättningarna säger att innerstödet inte behöver placeras exakt i mitten vilket ju kan ge lite längre avstånd på ena sidan).
Tack än en gång, jag är så glad för detta forum med så hjälpsamma medlemmar
Tack än en gång, jag är så glad för detta forum med så hjälpsamma medlemmar
Finns inte 45x95 C24 i NTR-A??? Jag har sökt men hittar enbart NTR-AB och det var oklart om det var C24.
Reglarna ska ju inte ligga direkt på mark, men såpass nära att jag inte ens tänkt på alternativet NTR-AB...måste jag tänka om nu...?
Reglarna ska ju inte ligga direkt på mark, men såpass nära att jag inte ens tänkt på alternativet NTR-AB...måste jag tänka om nu...?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Min känsla säger att det kan bli ganska vingligt med 45x95. En 170x45 har nästan 6 gångar vertikal stabilitet (exakt: böjstyvhet) som en 95x45. Om bara en av de billiga betongplattorna spricker kommer hela däcket att gunga där. Du bör i så fall lägga stödpunkterna dubbelt så täta som du tänkt för att få redundans.
Dimensioneringsappen förutsätter nog att varje stödpunkt sitter bergsäkert vilket dina plattor inte kommer att göra.
Dimensioneringsappen förutsätter nog att varje stödpunkt sitter bergsäkert vilket dina plattor inte kommer att göra.
Hej Thomas! Eftersom det ändå inte finns 45x95 i NTR-A, så måste jag ändå hitta en annan lösning.
Vad tror du om 95x95, med 1,5 meter (eller 0,75 m) mellan stödpunkterna (betongplattorna). Dock verkar stolpars hållfasthetsklass inte anges i C14/C24 utan G4-2, G4-3?
Blir det bättre om jag köper betongplattor som bilar kan köra på (60 mm?), typ någon av dessa:
https://www.byggmax.se/sten/marksten/platta-slat-gra-p69036
https://www.flisbyab.se/produkter-ute/marksten-i-betong/marksten-basic/marksten-basic-gra-21x21x6-cm
Annars har ju Jonne72 ett förslag med "rännor", i så fall kan jag ju använda 45x170, men det blir mycket, mycket sand att skrapa bort ändå, så det är min plan B
Vad tror du om 95x95, med 1,5 meter (eller 0,75 m) mellan stödpunkterna (betongplattorna). Dock verkar stolpars hållfasthetsklass inte anges i C14/C24 utan G4-2, G4-3?
Blir det bättre om jag köper betongplattor som bilar kan köra på (60 mm?), typ någon av dessa:
https://www.byggmax.se/sten/marksten/platta-slat-gra-p69036
https://www.flisbyab.se/produkter-ute/marksten-i-betong/marksten-basic/marksten-basic-gra-21x21x6-cm
Annars har ju Jonne72 ett förslag med "rännor", i så fall kan jag ju använda 45x170, men det blir mycket, mycket sand att skrapa bort ändå, så det är min plan B
Redigerat:
Stabiliteten ligger inte i bredden på regeln du använder utan det är höjden som är avgörande.
Du tjänar väldigt lite i stabilitet på att använda 95x95 istället för 45x95.
Betongplattorna räcker gott och väl med "vanliga" trädgårsplattor. Är underlaget plant så ska det väldigt mycket till att spräcka en sådan med ett tryck ovanifrån.
Jonne72:s förslag är också bra om man vill gå upp i dimension. Hans tråd är en väldigt bra guide till hur man bygger en altan https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html
Min egen tråd hittar du här, grävde rännor för att komma ner i rätt nivå för bärlinorna.
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/227701-projekt-ny-altan-uterum-sommarstuga.html
Du tjänar väldigt lite i stabilitet på att använda 95x95 istället för 45x95.
Betongplattorna räcker gott och väl med "vanliga" trädgårsplattor. Är underlaget plant så ska det väldigt mycket till att spräcka en sådan med ett tryck ovanifrån.
Jonne72:s förslag är också bra om man vill gå upp i dimension. Hans tråd är en väldigt bra guide till hur man bygger en altan https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html
Min egen tråd hittar du här, grävde rännor för att komma ner i rätt nivå för bärlinorna.
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/227701-projekt-ny-altan-uterum-sommarstuga.html
Böjstyvheten (elastiska) beräknas som bredden gånger höjden i kvadrat genom 6, dvs dubbla bredden ger dubbla böjstyvheten och dubbla höjden ger fyrdubbla böjstyvheten.Maria B skrev:
Vad innebär det i praktiken då? Jo, räkna ut böjmomentet som verkar på regeln (finns formler på nätet) och dela med böjstyvheten och du får spänningen som verkar i yttersta fibern. Denna skall inte överstiga virkets hållfasthet (C14 = 14 MPa osv). Enligt byggnormerna skall du ha säkerhetsfaktor på lasten och på materialet så det bör beaktas. Sen skall man naturligtvis ta hänsyn till nedböjningen (svajet).
Den troligtvis bästa och enklaste lösningen är att palla under balkarna mycket tätare. Lösningen kan också vara minskat cc-mått för att minska lasten i varje balk.
Tack Jo-han och tack igen maah! Det verkar som att en kombination av inkomna förslag blir det bästa, d.v.s. jag får gå upp i dimension (45x120) och gräva ut några cm för rännor. Fri längd (= längd mellan bärlinor, men samma gäller väl för betongplattorna som jag tolkar det) är enligt Träguidens lathund 1,93 meter (C24), så om jag lägger plattor med 1,5 meters mellanrum så bör det väl funka.
Med tätare reglar (300 mm) skulle jag kunna lägga plattorna med 2,5 meters mellanrum, men det blir ju både dyrare och mer materiel att hantera, så förutsatt att jag tolkat Träguiden korrekt så blir det nog reglar med cc 600 och plattor var 1,5 meter under varje regel.
Med tätare reglar (300 mm) skulle jag kunna lägga plattorna med 2,5 meters mellanrum, men det blir ju både dyrare och mer materiel att hantera, så förutsatt att jag tolkat Träguiden korrekt så blir det nog reglar med cc 600 och plattor var 1,5 meter under varje regel.