Sommarens projekt blir byggande av tak över uteplats. Måtten på uteplatsen kommer vara 625 cm (efter husväggen) och 325 cm ut från huset. Ett enkelt tak hade kanske inte varit så svårt att räkna ut vad man skulle ha för dimensioner men nu har jag det lite krångligare än så. Ovanpå taket är min tanke att lägga en balkong som vilar på altantaket. Balkongen kommer vara 140cm ut från huset och 570 cm bred. Tanken med att vila den mot taket är att jag inte vill ha några pelare 140 cm ut från huset (som det är idag). Tanken är att jag på takstolarna ska lägga råspont som jag sedan lägger takpapp på ca 110cm ut på taket för att sedan efter det lägga kanalplast tak på resten av ytan. Balkongen byggs sedan vilande mot den spontade delen av taket med balkar sågade i vinkel mot takets profil. Själva balkongen ska läggas trall och ett enklare räcke på bara. Jag bor i snözon 2,5. Altanen ska byggas enbart med tak för stunden men tanken är att i framtiden kunna glasa in hela eller delar av altanen.

Finns det någon här inne som gett sig på ett liknande projekt?
Vilka dimensioner behöver jag på takstolar? Bärlinor? Pelare?
Har någon ett alternativ till balkongmontaget?

Dåligt med svar här men jag har övervägt mina alternativ och insett att ovan nämnda konstruktion blir onödigt krånglig. Min tanke nu är att jag renoverar om balkongen och på något bra sätt bygger bort mittenstolpen och på så sätt får uterummet plats med tak och allt under balkongen.
IMG_20160224_135521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett första alternativ är ju att använda en limträbalken som bärlina i framkant, den blir då sex meter och jag har en känsla av att den blir väldigt grov och tung, vilket kommer leda till att jag kommer behöva två ganska grovt dimensionerade stolpar? Är det ens ett vettigt alternativ?

Idag sitter balkongen på en bärlina som är skruvad i husets golvbjälklag och på dessa tre pelare i framkant. Skulle man kunna bygga någon slags konsol variant som håller upp balkongen istället för en tung och klumpig främre bärlina?

Konstruktiva förslag mottages tacksamt!

Du bör nog låta räkna på det, men inte tror jag att det blir så hiskelig balk, definitivt inte om du dessutom kanske kan fördela lasten på en takstol för din uteplats som du tänkte från början.

Befintliga stolpar lär nog klara lasten utan problem.

Ursäkta min tröghet men nu förstod jag inte riktigt, om jag bygger som tanken var från början så behöver jag ju ingen limträbalk alls som främre bärlina till balkongen. Befintliga stolpar ska ändå bytas ut och som sagt så behöver mittenstolpen bort för att jag inte ska få en stolpe rakt ner i uterummet. Eller missuppfattade jag något?

Nja, jag menade att om du kanske kan tänka i termer av att dela lasten från stolpen som du vill ta bort genom att både låta en "takstol" för uterummet och en limträbalk dela på den last som den borttagna stolpen tidigare tog.

Okej då förstår jag. Hur ska man göra för att få den vilande mot takstolen då? Ett plasttak kommer ju komma emellan?
Ett alternativ då med en stötta i mitten mot taket borde ju vara att gå ner på konstruktionsträ och på så sätt få ner egenvikten som ska fördelas?

Redigerat:
Här kommer en beräkning på hur jag tänkt dimensionera mitt lilla balkongprojekt. Måtten på balkongen är 600*140 cm.

- Som yttre bärlina en limträbalk på 600 cm i storlek 90*405. Möjligtvis ner en storlek?
- Denna vilar på två 230 cm långa 90*90 limträstolpar i ytterkanterna.
- Mellan yttervägg och yttre bärlina sitter golvbjälkar på 45*120 med cc60 monterade i balkskor.
- Ovanpå detta tralläkt 120*90 och räcke i obestämd form av tryckimpregnerat virke.

Kommer det bara balkongen så den inte rasar ner i uterummet? Bor i snözon 2,5

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.