maah
maah: Jag tycker det är enklare att lägga plattor och sen sätta en stolpe från bärlinan och ner som man justerar höjden med. Men då krävs det ett bra underlag för det. Längsgående för mig betyder i samma riktning som trallen, är det vad du menar? 7 plintar låter bra på 9 meter, det går säkert att minska ner om du läser på i en spännviddstabell. Skulle underlätta mycket om du gjorde
1 svar · 3,1k läst
thomas33
thomas33: Det som kan skilja är när den impregneras och hur länge trallen legat och torkat. Det kan skilja även på samma brädgård, då du kanske får trall som legat över vintern från deras lager, eller helt nytt från impregneringen. Fukthalten gör då att det blir skillnader om du lägger all trall med samma mellanrum.
9 svar · 3,2k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Jag hade lagt 22x95 till både "reglar" och trall eftersom bygghöjden är 50 mm. Använder du 28x120 så har du inte så mycket som en millimeter i marginal och det vore ju surt om dörren inte gick att öppna. Sen tror jag att det finns en risk för att trallen känns svajig med cc600, att lägga cc400 blir nog bättre och på så liten yta är det ingen kostnad att tala om.
13 svar · 26,6k läst
C
camaro1969: [citat] alla frågor om altanskruv är välkomna tycker jag! funderade på det med bandad skruv... då är det ju vanlig stjärnskalle, philips eller vad det kallas.. trallskruv har ju annars tork T15-T20 tror jag, det måste ju vara en fördel om man måste skruva ur nån i framtiden...??
14 svar · 10,5k läst
·
M
Merkurius: Byggde altan på berg förra sommaren. Djupet varierade från berg i dagen till 50-60 cm djup. Grävde små gropar tills jag såg berget. Väl där borrades hål för 3 hål för armeringsjärn som jag sen ställde gjutrör runt och gjöt plintar som sticker upp ett par dm, som jag satte stolpskor i. Sen 95x95 som pelare. Ena sidan ligger i princip på marken och andra 1,5 meter upp. 4 plintar
23 svar · 9,1k läst
K
Kallebo: Jag skulle nog tycka att det är lite onödigt att gräva ur, men jag vet att folk gör det, förmodligen för att undvika sättningar. Det är väl inte orimligt, men gör ju projektet betydligt dyrare.. 67 timmar tycker jag låter mycket för en flytande altan på 52 kvm utan grävning. Hade det inkluderat grävningen känns det mer rätt.
10 svar · 7,5k läst
M
Mattias_Eson: Lägger du ut reglar mellan takstolarna så ska det inte vara några problem att gå/krypa på. Men försök hålla dig längs takstolarna så gott det går. 10mm plasten böjjer sig lätt och hoppar ur skenan ifall du belastar den för mycket på mitten. Men skivorna går ej sönder. Jag trillade faktiskt av ett tak en gång när vi var på ett jobb, rakt ner genom taket på uterummet (10mm
1 svar · 17,0k läst
mexitegel
mexitegel: Lägger du dekorsten hamnar gräsklippet däri, det förmultnar och vips så växer det både gräs och ogräs där. Om inte första året så sannolikt andra :)
7 svar · 4,1k läst
S
Sinologen: Vi har tänkt riva ett av våra däck till förmån för en uteplats i skiffer då uteplatsen (däcket) är lite för högt, stort och dessutom anmärkt på vid besiktning. Vi letar efter oregelbunden skiffer i svart men tycker det är svårt att hitta någon bra leverantör som känns reko. Hittar en del annonser från olika bolag med identisk text och sådant som gör att man drar öronen åt
0 svar · 951 läst
F
Fli: Ja du hat nog rätt. Det får bli 5mm och 400kg
2 svar · 2,0k läst
G
GaviaA: Ska bygga uteplats ovanpå resterna en tidigare uteplats med betongplattor. Ska upp lite högre än den tidigare plattsättningen. Har redan en massa trall på tomten så denna gång vill jag ha sten, men underarbete och plattläggning känns tungt. Tittar på Systemgolv från Interkakel. http://www.interkakel.com/arkitekt/systemgolv/ Verkar enkelt. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
0 svar · 1,4k läst
R
Rocketannie: Sett att det finns olika sätt att bygga grunden. Antigen som ett rutnät (räcker med 3 "bärlinorna"?) eller så använder man 5 bärlinorna och lägger reglarna på. Vilket sätt ska man göra? Vilket blir stabilast?
6 svar · 2,0k läst
·
R
robban_78: Hej! Hobby snickare som man är så är man i behov av lite råd gällande projektet ny altan. Måtten är cirka mått så inte så mycket att stirra sig blind på. Frågan är snarare att på den mittersta 175*45 regeln är det tänkt sättas balkskor på båda sidor och sen kottla in 145*45 till dom andra två 175*45 reglarna för att sen lägga trallen diagonalt på. Avstånd mellan
0 svar · 1,1k läst
·
B
DIY_freak: [citat] Mmmm... så skulle man också kunna uttrycka det ;)
5 svar · 1,8k läst
G
Gixxer: Lite skisser på hur jag tänker. Inget är i rätt skala, men måtten ska stämma. Bärlinor och staketstolpar 195*45 [bild] Bjälkar 195*45 [bild]
3 svar · 9,3k läst
·
GIX
GIX: Är i startgropen med altan och poolbygge men jag känner att jag behöver lite tips/råd innan jag drar igång. På bilden har jag ritat in 48st plintar med ett avstånd av 2m mellan de flesta förutom de som är på utsidan av poolens ena lång och kortsida där avståndet blir 1m åt ena hållet och 2m åt andra hållet. Altanen kommer att vara ca 70cm över marknivån. Jag fäster ingen
0 svar · 2,1k läst
·
B
Busten: Hej! Är inne i tankar på att köpa ett spabad, någon som vet något mer om scandinavian spa? Kvalitet osv? Någon som köpt från dem? Tack på förhand
0 svar · 1,3k läst
Anna_H
Anna_H: Nej, det är en slänt framför. I ditt fall skulle jag lägga en grusrand eller nåt sånt runt som dränerar.
8 svar · 2,0k läst
O
OstMackan: Bor i ett radhusområde med högt plank mellan uteplatserna. Grannen utnyttjar altanen till max och är ganska högljudd Vi är också ganska högljudda Funderar på att sätta upp ett nytt staket som dämpar buller och ger oss båda lite mer privacy. Finns färdiga lösningar? Hur kan man bygga? Kostnader per meter?
0 svar · 1,6k läst
C
Conny81: Tack för alla svar!
3 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Du lär väl ändå inte ställa skjulet på plattorna utan gräva för ngt slags plintar ? Så jag tror det är ok, kan ju vara värt ett visst merjobb också så länge det inte blir för stort... /K
1 svar · 1,8k läst
peegee4
peegee4: Länken till bildserien i trådstarten fungerar dessvärre inte längre. Jag länkar därför här till min gamla*) webbsida där du finner både bildserie med beskrivningar samt dimensioneringstabell och beskrivning av hur jag byggde mitt krysstaket och min lilla altantrappa. Fascinerande förresten att inlägget lästs nästan 310.000 gånger - häftigt! *) När jag publicerade den nya
79 svar · 348,2k läst
·
maah
maah: Är ingen expert på ämnet men några kommentarer: Gör en ordentlig trossbotten av trossbottenboard så slipper du mössen Ångspärr och plast är jag tveksam till rent generellt. Glaspartierna bör du montera på en syll med syllisolering/papp för att få tätt. Montera ett plåtbläck på utsidan för att leda bort vattnet.
1 svar · 2,0k läst
E
ernemyr: Hej, har just grillpaveljong över gasolgrillen men har beslutat att vårens projekt blir att ta över vår ena terass till en grillplats. 4,6 lång och 2,7bred. Ena sidan ska gasolgrillen vara på och andra en murad stengrill, 3meter högt på ena sidan och två på andra (tror jag men öppet från 1,2 typ och upp) tak har jag ej bestämt än men plast eller plåt tror jag, ska göra det så
0 svar · 1,4k läst
E
Eld: Aj då. Jag som tänkt köpa en ny Weber för att jag vill ha större grillyta och sluten askbehållare. Min 47cm Weber har stått oskyddad, (nåja under presenning på vintern), utomhus i 17 år nu och jag har inte bytt en enda del på den.
37 svar · 43,0k läst
D
danlin: Hur blev det?
5 svar · 7,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Skärmtak på upp till 15 kvm (totalt) behöver du inte lov till. Är det närmre än 4.5m till en granne så be om tillstånd (skriftligt helst). Har du redan skärmtak och inte utrymme för mer inom det fria så blir det ju bygglov, men det kommer bli rätt dyra 2m då :) /K
1 svar · 1,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Elslingan ska läggas i betongen alt. ovanpå om det ska flytspacklas någon cm innan klinker ska läggas. Med "Jag" menar du egentligen elektrikern? //Patrik
1 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: NTR-klassat (tryckimpregnerat) har 20 års garanti mot röta, så det ska man minst kunna förvänta sig.
3 svar · 3,3k läst
·
cubix
cubix: Japp, då är det utfört. Var dock inte så enkelt som vi trodde. Jag borrade ett stort antal hål längs väggen och spettade sedan sönder betongen som blev kvar mellan hålen. Till slut var det bara armeringsjärnen som höll plattan uppe. Armeringsjärnen ca 40-50 stycken var monterade i två rader. den övre raden sågades av och sedan vek plattan ner sig. Jag hade satt en domkraft under
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.