Vi ska bygga en altan på ca 52kvm. Det kommer bli en inglasad del och resten soldäck. B 815x D 630 där 325 ut blir inglasad. Då är frågan var sätter jag bärningen? En del fastskruvad i husgrunden och längst ut + en på 325 (där den inglasade delen slutar). Behöver jag ngn mer? Enl spännviddstabellen ska det vara 205 mellan bärlinorna.
1460309703145-623649374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Det beror på vilka reglar du avser att använda. Att bara ha en regel "på mitten" av ett djup på 630 kommer antagligen att kräva limträbalkar för att fungera. Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering så kan du enkelt beräkna vilka dimensioner som är lämpliga.

Okej, ska kolla in den sidan. Kommer använda 45x195 som bärlina och 45x145 som reglar, 28x120 trall

För enkelhetens skull så hade jag använt 5 bärlinor på det djupet. Då blir det bra med den dimensioneringen du har tänkt.
Dimension på bärlinan avgörs av avståndet mellan plintarna och inte den totala längden.

Sett att det finns olika sätt att bygga grunden. Antigen som ett rutnät (räcker med 3 "bärlinorna"?) eller så använder man 5 bärlinorna och lägger reglarna på. Vilket sätt ska man göra? Vilket blir stabilast?

Om du lägger reglarna ovanpå bygger det på höjden, men har du plats för det så gör så. Rutnätet blir mycket kapande, men funkar naturligtvis också.

Jag använde bara bärlina när jag byggde om altanen. Fäst i hus samt rejäla plintar. Men då ville jag ha trallen vinkelrät ftån fasade och altanen var långsmal så ingen trall behövde skarvas (därför jag valde trallen på den ledden)

Sett att det finns olika sätt att bygga grunden. Antigen som ett rutnät (räcker med 3 "bärlinorna"?) eller så använder man 5 bärlinorna och lägger reglarna på. Vilket sätt ska man göra? Vilket blir stabilast?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.