1 702 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Entré som behöver byggas om.
Entrén på vårt 50 talshus består av en gjutan platta 3 m lång och 1 m djup. Plattan är förmodligen gjuten ihop med golvbjälklaget inne i huset, och det finns inget utvändigt stöd i marken. Plattan är ca 10 cm tjock varav de översta 2 cm tycks vara betong blandat med mindre vita stenar. Nu skulle jag vilja bygga ut entrén till 2.5 m djup och även bygga till ett tak.
Är jag tvungen att bila bort plattan eller tror ni att det är möjligt att bygga ut den ändå. Ser ju lite knasigt ut med en del betonggolv och en del trägolv. (Hade tänkt bygga ut i trä).
Jag bilade bort plattan på husets andra sida där balkongen var uppbyggd, men känner mig lite tveksam inför detta (hela huset skakade, och man var rädd för sprickbildning -siporexhus).
Har ni några goda råd att ge mig?
Är jag tvungen att bila bort plattan eller tror ni att det är möjligt att bygga ut den ändå. Ser ju lite knasigt ut med en del betonggolv och en del trägolv. (Hade tänkt bygga ut i trä).
Jag bilade bort plattan på husets andra sida där balkongen var uppbyggd, men känner mig lite tveksam inför detta (hela huset skakade, och man var rädd för sprickbildning -siporexhus).
Har ni några goda råd att ge mig?
Ja, det kanske var jag som var otydlig. Huset har källare och när jag skrev golvbjälklaget menade jag mellanbjälklaget dvs mellan källare och nedre våningsplanet. Entreplattan hänger alltså "fritt" i luften ca 70 cm över marknivå.
Fick tips av en kompis att borra ett antal hål längs husväggen och sedan belasta betongplattan längs ut för att knäcka betongen. Sedan kapa armeringsjärnen med vinkelslip. Låter som ett bra förslag som kommer att prövas i helgen.
Japp, då är det utfört. Var dock inte så enkelt som vi trodde. Jag borrade ett stort antal hål längs väggen och spettade sedan sönder betongen som blev kvar mellan hålen. Till slut var det bara armeringsjärnen som höll plattan uppe. Armeringsjärnen ca 40-50 stycken var monterade i två rader. den övre raden sågades av och sedan vek plattan ner sig. Jag hade satt en domkraft under betongplattans ytterkant och kunde kontrollera "nedgången". När sista armeringsjärnen var kapade gick jag lös på plattan med bilningshammaren och nu är det bara en grushög 
Klicka här för att svara