Det var ju verkligen bra pris på skruv!
Till trall behövs ju inte några starka skruvar men risken är väl i så fall rost men det är osannolikt...

Själv förstår jag inte varför man snålar på vad som bör vara den "billigaste" posten på ett altanbygge. Skippa hämtmat 1-2 månader så har man råd med den "dyra" skruven.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
[video=youtube;xebcm87QQgg]https://www.youtube.com/watch?v=xebcm87QQgg[/video]

• Gilla
falkn
  • Laddar…
Köp ordentlig skruv och undvik usel kvalitet från byggmax eller liknande. Dumt att spara på det som håller ihop din altan. Prövade köpa en låda trallskruv från Byggmax en gång och merparten av skruvarna finns kvar i förrådet ännu. Skruvarna var så klena så man måste sänka hastigheten på dragaren för att inte dra dem sneda. Sån skit vill jag inte ha på altanen som jag ska gå på.

jag läste nån tråd här om att byggmax skruvar var bra, men att biltemas skulle undvikas.

nån som testat skruv från proffsprodukter?

är det så?
jag har nog trott tvärtom, att rostfria är hårdare och smäller av lättare...

kan nog bli bandat då jag har en sån där skruvautomat..

Redigerat:
Har provat heco en gång och det kommer inte bli någon andra gång .

camaro1969 skrev:
är det så?
jag har nog trott tvärtom, att rostfria är hårdare och smäller av lättare...

kan nog bli bandat då jag har en sån där skruvautomat..
Rostfri skruv går inte att härda så den är mjukare. Eftersom den är mjukare är den också lättare att dra av om man skruvar i den för hårt eller skruvar in i en kvist. Då sätter sig skruvspetsen och skruvhalsen vrids av.

Däremot så står den bättre emot böjning än vad härdad skruv gör, eller inte står emot den böjer sig helt enkelt istället för att stå emot och till sist gå av.

Har du en skruvautomat så är det inget att snacka om! Bandad skruv på alla ställen det bara går är det som gäller :)

det finns ju båda A2 och A4 som rostfri. vilken ska man här välja?

då kanske man ska prova köpa lite bandat från proffsprodukterna :)

Ursäkta om jag kapar tråden.

Om man ska bygga en flytande altan (ca 55 kvm) bör man köra på rostfri då pga att altanen troligtvis kommer röra sig lite?
Eller spelar det mindre roll än t ex tjocklek på skruven? då det verkar finnas 4.2, 4.5 och 4.8 för 55 mm skruv

Jag körde med beijers Raptor,icke rostfria, uppskattningsvis 10% har gått av.

Johnsa skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden.

Om man ska bygga en flytande altan (ca 55 kvm) bör man köra på rostfri då pga att altanen troligtvis kommer röra sig lite?
Eller spelar det mindre roll än t ex tjocklek på skruven? då det verkar finnas 4.2, 4.5 och 4.8 för 55 mm skruv
alla frågor om altanskruv är välkomna tycker jag!

funderade på det med bandad skruv... då är det ju vanlig stjärnskalle, philips eller vad det kallas..

trallskruv har ju annars tork T15-T20 tror jag, det måste ju vara en fördel om man måste skruva ur nån i framtiden...??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.