Altan & Uteplats
anders11: Ok, tack alla! Kör dubbla 145 med lite tätare mellan plattorna!
Andreas Blomkvist: Man försöker hjälpa till så gott man kan. Lärde mig massor av detta forum innan och under tiden jag byggde min altan.
larsbj: Kanske i överkant, men det är svårt att avgöra utan mer detaljer. Ta offert från flera, så får du bättre uppfattning.
Fredrik715: Hej. Är det någon som har en konstruktionsritning till ett trädäck runt folkpool Classic 4*6 m med trapp romanend eller tips på hur man kan regla upp för trädäcket? Tack på förhand
kotten33: [citat] Nej, inga växter och den är inte heller mot några andra växter
Liemannen: Där är vi överens, men det känns smidigare att padda sättlagret, än hålla på med mattor. Men alla får göra som dom vill, bara jag slipper..
crazytok: Nej jag tycker inte heller att det ska vara någon fara. Hur långa skruv kan man tros behöva? 200mm från ytterkant kantelement och in, plus det som skall sticka ut genom bärlina? Eller räcker det med 150mm in kanske? Jag har gått igenom alla mina bilder från när plattan gjordes, där jag ser golvvärmeslingorna. Och jag tycker det ser ut att vara väldigt goda marginaler! Värmeslingorna
A-Man_08: Jag tänkte just den tanken, hust stor är chansen att det sväller speciellt om det ligger ute? Borde väl vara nästan 1% och 99 på att det mer torkar och bildar en glipa? Är man orolig så kan man använda tumstocken som bladmått emellan. But i like to roll the dice! jag hade tryckt ihop det och byggt klart.
thomasx: En kompromiss kan ju vara att sätta ett staket mellan brygga och land, dvs innanför bryggan.
mexitegel: Anslutning till kommunalt VA är tex en sådan sak som kan innebära innebära ganska stora ingrepp och med lite otur innebära att en altan behöver rivas upp.
GoForIt: Nej, det är bara att det blir slitsamt vid monteringen.
messijah: Vill helst sätta regeln under träfasaden, men vad är det för material och går det med fransk träskruv eller behöver jag fasadplugg? Har krypgrund så det är husets grund. Tänkte gräva bort lite mer sand som ligger där och sätta regeln där isåfall. Anledningen till att jag helst sätter regeln där är för att garaget ligger lite lägre så det kommer se konstigt ut om altanen går
Joacim Wall: Hej ska bygga en inglasad altan på vår befintliga altan som idag är cirka 10m x 4m. Så altanen ska delas i två delar, detta då det står överallt att de två delarna(altanernas reglar)ej får sitta samman. Min tanke är att kappa altanen vid 6,14 m och behålla reglarna för den delen av altan som ska vara vanlig altan samt lägga nya reglar där uterummet ska stå. Då jag vill kunna byta
danlin: Såklart. Ska vara 10 cm per m. Kom gärna med ett förslag istället. :-)
toolman77: Tycker det låter som en bra idé men du kan nog behöva lägga dem tätt så att de inte trycks ner i asfalten
memike: Hej på er. Nu är våren här (svårt att tro iofs). Tänkte förnya altanen lite och göra lite mer soft känsla med solskydd osv. Då undrar jag hur ni har gjort osv. Jag har tänkt bygga en pergola "solskydd" på övre delen av altanen men är osäker på hur jag ska göra för bäst solskydd/skugga. Vilken grovlek på reglar osv jag ska välja. Vad har ni valt. Har tänkt att bygga något
Anna_H: Hur hanterar du tomutrymmet som blir mellan taken? Kommer det inte att samlas löv och sådant där?
Thomas_Blekinge: [citat] Det blir ännu snyggare (tycker jag) om man tar riktigt mörkt trä till pluggarna. Lite skeppsgolv över det hela.
Haknor: Spika med 75 mm dyckert, slå ner spiken 2 mm under ytan med spikdrivare. Efter ett år syns knappt skallarna, träet "kryper " över dem. Du slipper slitna skruvskallar när det är dags att byta trall i framtiden.
JOW: OM det är lera hela vägen ned hade jag grävt ned till frostfritt och lagt i liten bit markduk. Sedan lite makadam/singel och gjutit en platta och sedan ett formrör uppepå. Lera ger inte ifrån sig vatten och tjälen lyfter marken på grund av det. Om du bor på en grusås har du motsatsen, där är inget vatten i marken och du kan bygga lite hur som helst. Det är marken som är avgörande
[SKPG]Zamora: Kör med en gammal förstärkare med 2 zoner i en garderob. Dragit högtalarkabel på vind. Har ett par högtalare på altan och ett par i garaget. Styr med Chromecast Audio. Funkar perfa!
elisa_82: vi ska renovera balkongen men också inglasa den, och det ska förstoras med ca 60 cm. så det blir 5,8 meter + 2 meter + isolering och spotlight på taket, och fönster 3 glas. vi fick ett offert för 70 000 kr efter rot med allt matirial. men vi vet inte vad är det för trä panel och annat matirial, men jag vet att fönster köper han från poland pvc. men vi har också fått ett annat offert
Joacim Wall: [citat] ja det låter klokt frågan är ifall jag ska gräva bort sanden också.
roli: [citat] Det är ju den bästa lösningen men kanske inte den som ger mer balkongyta.... Ett sätt att fästa till snörasskyddet skulle kunna vara att svetsa ett rör, som passar in i snörasröret, på en plåt. Plåten skruvas fast i räcket och röret sticks in i snörasskyddet. När detta är på plats borras ett hål för en skruv genom de två rören som låses med en mutter. Det övre
BiancaN: Tack , Det finns ingen risk att det spricker och kommer in vatten mellan den gamla och nya betongen då? Går det att gjuta på ny betong på de trappsteg som höjs med 6-10 cm och de övriga 2-4 cm endast med ett tjockare lager bruk?
NoizyVillage: Vet inte riktigt var man hittar stockningsrören? Stålgrossist? Annars kan du ju använda dig av 2 reglar å en bräda som du jackar ur och drar på reglarna..
Storstadsbo: Hur ser det ut med det här nu snart 9 år senare? - Skulle uppskatta praktiska erfarenheter av de olika tropiska träslagen och gärna även se lite bilder på trallar av lite olika ålder, av annat än furu/tryckimpregnerat. (Komposit/plast är inte intressant eller aktuellt för vår del.)
mexitegel: Tänk bara på att kolla upp så gångjärnen håller för utomhusmiljö, vanliga skåpsgångjärn riskerar nog att sluta fungera så bra efter en tid. Alternativet är denna, den är inte dold - men den är cool : [bild] http://www.egrillen.se/ecool-olkylp