Har haft en gasol grill, typ landman eller liknande. Ingen vidare kvalitet direkt. Nu efter 3 säsonger så är den helt genom rostad. Vill därför köpa en nya som kan hålla lite längre. Direkt tänker man på en weber. Har tittat på Spirit 210, vilket är deras mest simpla "riktiga" gasol grill med 2 brännare. Den finns på elgiganten för 3495 och bauhaus för 3795. Tänkte att bauhaus har ju 12% prisgaranti, så köpa den där och sedan kräva 12% i mellanskillnad. Blir ju runt 3000kr då.

Nu till min fråga: Är det värt att gå upp till 4995 för spirit 310?
Finns det andra märken av grillar av bra kvalitet förutom weber? (smärtgränsen går nog runt 5-6 000kr)
Vi skippar gasol vs kol debatten till andra trådar.
Andra tips?

Broil King Crown 440. Säljs bla hos Plantagen. Kostar 6000:-. Har en och är skitnöjd.

P
Efter ha köpt en med ett gjutjärnsgaller så kommer jag aldrig vilja ha något annat,..
Det sitter rätt mycket värme i gallret så det blir fin yta på det också. Har sett att många grillar har enkla plåtgaller eller så detta klassiska med tunna "rostfria"..

(Weber 220)

Vi har haft en Weber Q300 nu i 3-4 år
och vi är väldigt nöjda med den, ser kanske inte lika häftig ut som Spirit modellerna, men grillytan och den jämna värmen uppskattar vi.
Nu finns det en Q3000 också enda skillnaden tror jag är att gjutjärnsgallret är emaljerat, vilket är ganska bra tror jag.

Tack för input. Ser att weber spirit classic 210 inte har gjutgärnsgaller (vilket priserna ovan avser) medans spirit original 210 har det. Låter som om gjutjärn är värt att köra på.

Broil king är ju ett alternativ också. Men deras garanti är inte lika bra. Kommer den stå emot rost?

Såg att krauta säljer ett märke som heter Cello...?

Apropå kvalitet och grillar som rostar; har haft en Weber i 19 år nu, visserligen inte gasol utan kol. Den ser ut ungefär som de som heter One Touch idag. Funkar fortfarande hur bra som helst, både grillgaller och gallret i botten intakta, ingen rost nånstans. Det enda som är bytt är skruvarna som håller luftventilerna, de rostade sönder för några år sedan.
Rätt imponerande då vi grillar året runt och den oftast står ute. Sedan är ju det ingen garanti för att de håller samma kvalitet idag men lite kul är det, kommer aldrig få byta grill om vi skall vänta på att den här tar slut...

Jag har både en Spirit 310 med vanligt rostfritt galler och en Genesis 320 med gjutjärn. Det stämmer att maten blir godare och får en snyggare yta av gjutjärn. Däremot tar ett gjutjärnsgaller längre tid att värma upp. Räkna med 4-5 min skillnad.

Jag skulle satsa på Webers classic 210 med rostfritt galler om grillytan är tillräcklig för dig. 300 serien är något större. Ett nytt gjutjärnsgaller finns som tillbehör och kan kompletteras med senare om du inte blir 100% nöjd.

Webers kvalitet är bra men inte fantastisk. Det är stor kvalitetsskillnad på min Spirit, tillverkad i Kina och Genesisen tillverkad i USA. Tror dock ändå det blir svårt att hitta ett bättre märke i samma prisklass.

Priserna i Sverige är skyhöga på weber.
Det blir lätt parodi när man läser omdömen på Amazon.com om de dyra webergrillarna som i USA kostar mindre än hälften än i Sverige.

Q300 är riktig bra grill. Jag har en sån och är jätte nöjd med den. Tack vare gjutjärnsgallret.

Redigerat:
Bara jag som tycker att Webers "billigare" grillar är skramliga? Var ruskigt sugen på en Spirit classic E-310, men tycker den känns som den ska ramla ihop.
Har själv en Kingstone Kone. Är absolut inget att skryta med, men den känns iaf stabil i jämförelse.
Är Webergrillarna dåligt ihopskruvade i affärerna, eller skall det vara så svajigt?
[h=3][/h]

Liemannen skrev:
Bara jag som tycker att Webers "billigare" grillar är skramliga? Var ruskigt sugen på en Spirit classic E-310, men tycker den känns som den ska ramla ihop.
Har själv en Kingstone Kone. Är absolut inget att skryta med, men den känns iaf stabil i jämförelse.
Är Webergrillarna dåligt ihopskruvade i affärerna, eller skall det vara så svajigt?
Både och.

Grillarna i butikerna är sällan helt perfekt monterade. Just Weber har ingen egen personal i Sverige, man får förlita sig på externa merchandiser företag som skyltar upp butikerna.

Jag har dock haft problem med båda mina Weber. Spiriten levererades med skruv vars gängor var defekta(made in China). Det tog ÅF (Coop Forum) 3 månader att fixa nya så att jag kunde montera grillen fullständigt.

Genesisen fick omgående rostskador på en "rostfri" detalj. Vilket Weber Nordic (Danmark) tyckte att jag själv skulle polera bort med gräsklipparolja!

Trots allt nöjd med båda grillarna - men de är ju inte "Top of the line, om nu någon trodde det.

Liemannen skrev:
Kände på en några Kingstone grillar på bauhaus. De kändes verkligen stabila! Men jag var lite osäker på sidoplåtarna som kändes ganska tunna. Hur länge har du haft den? Vad är bra och dåligt med den?

Boende45 skrev:
Jag har både en Spirit 310 med vanligt rostfritt galler och en Genesis 320 med gjutjärn. Det stämmer att maten blir godare och får en snyggare yta av gjutjärn. Däremot tar ett gjutjärnsgaller längre tid att värma upp. Räkna med 4-5 min skillnad.

Jag skulle satsa på Webers classic 210 med rostfritt galler om grillytan är tillräcklig för dig. 300 serien är något större. Ett nytt gjutjärnsgaller finns som tillbehör och kan kompletteras med senare om du inte blir 100% nöjd.

Webers kvalitet är bra men inte fantastisk. Det är stor kvalitetsskillnad på min Spirit, tillverkad i Kina och Genesisen tillverkad i USA. Tror dock ändå det blir svårt att hitta ett bättre märke i samma prisklass.

Priserna i Sverige är skyhöga på weber.
Det blir lätt parodi när man läser omdömen på Amazon.com om de dyra webergrillarna som i USA kostar mindre än hälften än i Sverige.
Ditt argument för weber classic 210 stärktes upp av att elgiganten har i veckan sänkt priset till 2990. Om bauhaus står för sin 12% prisgaranti blir det 2640:-, det känns väldigt prisvärt.

Angånde grillytan så är vi oftast 2-3 personer och då räcker det oftast. Frågan är om man får på ribs på längden....?

Bra att veta att man kan komplettera med gjutjärnsgaller!

Repeter skrev:
[länk] kanske kan vara ngt
Ser fina ut. Men de verkar inte säljas så nära Örebro.... Vill gärna känna på dem. Har du själv en sådan?

celox skrev:
Q300 är riktig bra grill. Jag har en sån och är jätte nöjd med den. Tack vare gjutjärnsgallret.
Jag tror dig. Men vet inte om jag gillar utformningen på dem.... Känns lite anorlunda bara. Men alla säger att de är bra, så varför inte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.