Nu svär jag kanske i kyrkan men såg att IKEA har börjat med grillar. Någon som har koll?
Grillar IKEA

Vet inget om just IKEA's grillar och var dessa är tillverkade, men jag har egen DÅLIG erfarenhet av Weber på sistone.

Hade tidigare en enkel Weber gasolgrill (hade den i 8 år), som jag var väldigt nöjd med, så jag köpte i god tro en större Weber gasolgrill på Elgiganten i juni 2015, och döm om min förvåning när jag nu i vinter såg att två olika detaljer hade ROSTAT!!!?
Grillen hade stått ute, fast under tak; dvs hade inte regnat på den, och jag hade dessutom haft ett regnskydd på den.
Det var en "rostfri" kant runt frontplåten på den Weber Spirit Classic E310 som hade flera olika rostfläckar, och dessutom i nederkanten på den bottenplatta där hjulen sitter etc.

Jag reklamerade till Elgiganten och lämnade in fronten och bottenplattan, men de hade kontaktat Weber som vägrade att byta ut bottenplattan, men gav mig en ny frontplåt. Killen på Elgiganten sa att han hade "putsat bort smutsen på bottenplattan - det var ingen rost". Skitsnack, så klart, men trots mina protester så fick jag åka hem med dessa nya delar.

Googlade på amerikanska sajter där man hävdar att just Spirit-modelleran (som också ICA Maxi säljer) är tillverkade i Kina, där man då har sämre kvalitet på "rostfritt" och sämre kvalitet på lackeringen och underbehandlingen av dessa plåtdetaljer - hävdar man på dessa sajter. Jag kan tro att det är sant när de rostar på detta sättet.

Frånsett detta, så är Weber-grillen Spirit Classic E310 en väldigt bra grill, men se upp med grillar där man sparat in på kvaliteten i övrigt! Kan dock tänka mig att IKEA är noga med att kolla sina underleverantörer

M
Min erfarenhet är att weber alltid tar sitt ansvar och justerar felaktigheter. Min Weber Performance har dessutom 10 års rostgaranti på hela klotet.

Så här står det på Webers hemsida om rostproblem:

"Webers garanti mot rost är en garanti mot genomrostning. Det innebär att garantin inte täcker ytrost. Ytrost förekommer oftast vid svetsningarna och kan enkelt avlägsnas med Webers rengöringsmedel eller med syrafri olja (t.ex. WD40). Upptäcker du däremot genomrostning, trots att du har skött din Weber-produkt enligt föreskrifterna i den vägledning som medföljde produkten, omfattas din Weber-produkt naturligtvis av Webers garantiprogram och du får hjälp med att åtgärda felet."

Min egen erfarenhet av rost på rostfritt och stålplåt är denna:

- Har det väl börjat rosta, så spelar det inte så stor roll vad du gör för att "putsa bort" etc.
Har rosten fått fäste så är den svår att mota bort.
Det är väldigt tråkigt att ha en grill som du planerat ha 1 kanske 10 år, och då gå och titta på rostangrepp som inte är "genomrostning" och att då veta att tillverkaren (Weber i detta fallet) - INTE tar sitt ansvar och byter ut felaktiga detaljer eller hela grillen

En grill är ju ämnad att stå utomhus, eller hur?

Då är det ju givetvis så, att rostskyddet måste vara extra bra från början för att detta ska hålla under ett antal år, och då kan man inte tillverka detaljer på ett sätt som innebär att man redan från början har ett undermåligt grundskydd genom att använda en dålig kvalitet av rostfritt eller ge en detalj som sär tillverkad av stålplåt ett undermåligt lackskydd

Jag är givievis MYCKET besviken nu när jag inser att grillen jag köpte för runda slängar 5.000 SEK, INTE är av bra kvalitet hela vägen.

Dålig stil, Weber!

Även om jag nu fick en ny front till min grill, så är den ju fortfarande (sannolikt) tillverkad i KIna och med en sämre kvalitet på den "rostfria" kantlisten.

Om jag inte själv nu omedelbart innan jag placerar den utomhus - rostskydds-behandlar den (än så länge) rostfria kanten på något fiffigt sätt som inte sabbar den rostfria glansen, så att den ser anskrämlig ut

Det finns inga anvisningar i manualen från Weber att man själv ska rostskydds-behandla grillens delar på något sätt, eller vad man i så fall ska "behandla" med?

Weber är inte premium längre. Delarna tillverkas tunnare och med lägre kvalitet för varje år. Webers grillar är kraftigt överprissatta (jag har själv 4 st) men de har hitills saknat konkurrens i Sverige. Alla, både leverantör och återförsäljare tjänar på att du måste köpa nytt minst vart 5:e år.

Aj då. Jag som tänkt köpa en ny Weber för att jag vill ha större grillyta och sluten askbehållare. Min 47cm Weber har stått oskyddad, (nåja under presenning på vintern), utomhus i 17 år nu och jag har inte bytt en enda del på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.