1 471 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
En liten fundering ang staket
Vi ska bygga staket och funderar på att måla det vitt. Ena grannen vill absolut inte ha tryckt virke, vi hade helst sett att det var det och grannen åt andra hållet bryr sig inte heller om det. Den förstnämnda grannen vill impregnera med något som jag inte kommer ihåg namnet på, men de blir iaf grått med tiden och ska tydligen få en yta som liknar gammalt och antikt, vilket vi tycker känns lite fel både färmässigt samt att om man bygger något nytt så vill man ju inte att det ska se gammalt ut... Så kom vi på det!!! Vi kan ju måla staketet vitt, då skulle alla bli nöjda. MEN vilken typ av virke skall vi använda oss av?
Den granne som vill ha "den gamla" impregneringen vill egentligen ha vitt, det var vi som tvekade pga målningen. Grannen på andra sidan vill inte måla det, men det gör vi gladeligen även på deras sida, bara att vi slipper ha det "bryggfärgat".
Jag har koll på att man inte bör måla tryckt virke under de första två åren, men vad använder man sig av istället då?
Den ena grannen helvägrar ju tryckt virke
Jag har koll på att man inte bör måla tryckt virke under de första två åren, men vad använder man sig av istället då?
Den ena grannen helvägrar ju tryckt virke
Är det mindre hållbarhet på ett sådant staket?
Om du målar staketet med lämplig utomhusfärg och sedan underhåller det med jämna mellanrum så kommer det att hålla länge. 
Tänk på hur mycket gamla trähus det finns i Sverige , många av dom har fortfarande orginalfasader som är väl målade och underhållna genom åren.
Tänk på hur mycket gamla trähus det finns i Sverige , många av dom har fortfarande orginalfasader som är väl målade och underhållna genom åren.
ok, tack!
Ena grannen är lite rabiat så det skulle nog tyvärr inte bli så bra för grannsämjan
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Åtminstone här i Finland har alla välsorterade brädgårdar nånting som kallas för "staketbräder" menade för ändamålet. De brukar vara finsågade med rundade hörn med måttet 20x95 och färdigt grundmålade vita på alla sidor. Antagligen finns nått liknande i Sverige. Det din granne vill använda kallas för järnvitrol.
Klicka här för att svara