Hej,

Ska lägga trall på en befintlig uteplats som är gjort med stenplattor.
Problemet är att avståndet mellan altandörren och ned till stenplattan idag är ca 10 centimeter och jag hade tänkt använda stenplattorna som underlag och slippa gräva ut.

Så om jag använder 45x45 reglar och 34 x145 trall på det?
Blir då 79 högt och perfekt upp till altandörren

Detta ska då läggas mot stenplattor hela vägen så stadigt tvivlar jag inte på att det inte blir.

Men hur är det hållbarhetsmässigt att ha 45x45?
Vad är riskerna tror Ni som kan detta?

Några andra tips att lägga 45x45 reglar?

Ta ut för dörren och höja upp känns inte rätt heller.

mvh
Stefan

Kan du inte köra 45x70 och en 28 mm trall istället?

Låter du alla plattor ligga kvar och kör 45x45 på det ska det inte vara något problem ju

Inga problem med 45mm hög regel. Antar att stenytan inte sviktar när du går på den

Stisse12 skrev:
Hej,

Ska lägga trall på en befintlig uteplats som är gjort med stenplattor.
Problemet är att avståndet mellan altandörren och ned till stenplattan idag är ca 10 centimeter och jag hade tänkt använda stenplattorna som underlag och slippa gräva ut.

Så om jag använder 45x45 reglar och 34 x145 trall på det?
Blir då 79 högt och perfekt upp till altandörren

Detta ska då läggas mot stenplattor hela vägen så stadigt tvivlar jag inte på att det inte blir.

Men hur är det hållbarhetsmässigt att ha 45x45?
Vad är riskerna tror Ni som kan detta?

Några andra tips att lägga 45x45 reglar?

Ta ut för dörren och höja upp känns inte rätt heller.

mvh
Stefan
Risken med tunna reglar är att de skruvar sig lite även om de ligger plant. Jag hade lagt 45x120 ned på sidan och kör 34x145. 120 ger mer vridstyvhet och 34 ger tyngd som håller ned reglarna. Ännu bättre är ju om du kan borra ned några järn i några plattor också. 45x70 + 28x120 kan funka om det inte blir för högt men även där kan de bågna och resa sig lite om du har otur. Jag har ett flytande golv inomhus i ett ouppvärmt utrymme med 45x70 och 30x183 som reser sig lite när det är varmt. Det är dessutom spontant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.