Ska bygga trädäck och jag behöver lite råd och tips om konstruktionen.
Det kommer att bli ca. 100 kvm stort och gå klackat enligt husets linjer (bifogar en skiss).

Ritning, däck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 1.

Jag hade tänkt att sätta en plintrad strax utanför grunden. Detta pga att grunden har kantelement med cellplast på insidan, och grunden har golvvärme. Eventuellt skrotar jag denna idé och kör på att fästa i grunden iaf, men känns som att jag kommer behöva rejält långa gängstänger eller liknande för att få riktig hållfasthet i det hela. Vad tycker panelen?

Fråga 2:

Har endast 25-30cm tillåten bygghöjd.
Kan jag bygga en regelstomme i 45x195, alternativt 45x220 med ett kortare cc, plinta lite tätare, säg 1,5m, och sedan använda samma regel som kortlingar på cc60 för trallen.?
Min tanke är då att min totala bygghöjd på däcket blir som minst 223mm eller max 248, vilket ger mig ett par centimeter tillgodo för att väga in alla plintar.

Hade varit underbart att lägga riktiga bärlinor och golvbjälklag som man ska göra, men känns som att det blir lite mer kostsamt att ta hit någon för att gräva upp och fylla på med nytt material och så vidare..

Fråga 3:
Är det överkurs att plinta? Tänkte om det räcker med betongpannor? Är inte helt hundra på underlaget då man ser duken lite här och var, ser väldigt tunt vibbat ut över, och på vissa småställen känns det svampigt.

Ber om ursäkt ifall ritningen är förvirrande med alla mått överallt. Kan rensa den lite ifall det behövs

En liten uppdatering.

Har haft markkillar här som nu har sänkt höjden, så nu har jag ca. 35cm tillgodo, men mer går inte pga dagvattenrör och husdräneringen. Har även lite problem med att lyckas plinta på ett korrekt sätt in mot huset då rören ligger för när huset för att plinta intill på alla ställen, och får långt ut för att hålla mig inom rimliga gränser (max 60 från grund har jag läst?) Jag undviker gärna att borra i huset som tidigare nämnt då jag är osäker på vilken höjd golvvärmen sitter i, samt att de första 10cm av grundens botten är cellplast.

Jag kommer i alla fall att lägga 34x145mm trall. Har två olika alternativ till stommen för att kunna maximera den tillåtna bygghöjden. Vore trevligt att höra från de mer erfarna vad de anser vettigast.

Alternativ 1. 45x195 bärlina, och 45x120 som golvbjälklag.
Alternativ 2. 45x170 som bärlina och 45x145 som golvbjälklag.
Med dessa får jag ca. 35cm höjd med tilltänkta trallvirket.

Lite input, tack!

Det va en bra fråga. Du kan ju ha längre mellan plintarna om du har 45x195 som bärlina.
Kör du alternativ 2 så kan du kanske ha färre bärlinor.

Kommer du köra plattor eller plintar?

Klena bärlinor kräver fler upplag men inte fler bärlinor om du håller dig innom rimliga dimensioner. med 45x145 som bärlina och upplag på 1,5 meter kommer kan du lägga bärlinorna ca 1,5-1,8m meter från varandra och köra med 45x145 även som skruvreglar.

Du får då 145+145+28= 318mm på höjden och har några milimeter över till plinten. Om marken är stabil kan det även fungera att använda trädgårdsplattor som upplag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.