Tack återigen för alla svar. Jag är inne på att gräva, fylla på med makadam, lägga på betongplattor och byta ut mot tryckimpregnerat (som vilar på betongplattan - ej fästs i väggen). Jag gör då en ram som vilar på betongplattorna. Förstår att det finns andra lösningar som är bättre. Men jag tror att denna lösning passar bäst för min situation med tanke på erfarenhet, arbetsinsats och plånbok.

Nu undrar jag. Räcker det med att jag gräver ut de platser där betongplattorna skall ligga? På bilden har jag grävt ner ca 10-15 cm. Tänker att jag fyller på med 5 cm makadam och sedan lägger på en halv betongplatta (35x17 cm). Höjden justerar jag med makadam och syllpapp.

Låter det som en godkänd lösning? Behöver jag göra bredare hål eller måste jag gräva ut hela området?

• IMG_0139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser det okej ut med makadam och betongplatta? Bortse från bjälken.

• IMG_0141.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0140.jpg
    Skapa konto
kia2 skrev:
Nu undrar jag. Räcker det med att jag gräver ut de platser där betongplattorna skall ligga? På bilden har jag grävt ner ca 10-15 cm. Tänker att jag fyller på med 5 cm makadam och sedan lägger på en halv betongplatta (35x17 cm). Höjden justerar jag med makadam och syllpapp.

Låter det som en godkänd lösning? Behöver jag göra bredare hål eller måste jag gräva ut hela området?
Det låter som en bra lösning. Det räcker att du gräver ut lite större än plattan så du kan fylla upp makadam.

Finndjävel skrev:
Virket är inte tryckt kan jag säga med 100 procents säkerhet.
Tror ärligt talat du har 100% fel, zooma in bilden i inlägg #7 och kolla nedersta regeln där ser man ju solklart att det är vanligt tryckt virke, utan tvekan.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Tror ärligt talat du har 100% fel, zooma in bilden i inlägg #7 och kolla nedersta regeln där ser man ju solklart att det är vanligt tryckt virke, utan tvekan.
Den "grönaktiga" nyans du ser på den nedersta regeln är ytmögel. Man ser att den skiftar färg och att vissa partier (till vänster, och rakt ovanför stocken som ligger under) är mera utsatta än andra. Att de missfärgade ränderna (mellan trallbräderna) är mindre tydliga just på dessa två partier tyder på att de varit extra utsatta för fukt.

Det finns gott om större kvistar i virket impregnering brukar synas tydligt runt dessa eftersom den inte tränger in där. Här ser man däremot att det inte finns nån impregnering. Byter du trallen på en gammal altan med tryckta reglar så ser inte ränderna där ingen trall legat alls ut på det där viset.
Du kan också se på de små stumparna 45x120 som man fäst i varannan regel som "plintar". Dessa stumpar är av tryckt virke för precis sådär ser det ut när det åldras. Nyansskillnaden syns bra där.

Om jag bara trodde att jag visste skulle jag inte säga att jag visste till hundra procent. Efter att ha arbetat med virkesförsäljning så lär man sig hur virke ser ut

Vi tycker helt enkelt olika, jag känner mig trygg i min åsikt och du i din....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.