24 748 läst ·
8 svar
25k läst
8 svar
Vangstycke!!!
Håller på med altantrappan nu när ÄNTLIGEN trallandet är över. Trappan blir ca 2 m bred och 113 cm hög. Har köpt 4 st 7 stegs vangstycken som jag skall fästa med balkskor upptil direkt i bärlinan. Nertill var planen att gräva ner dubbla stenplattor och låta vangstyckena vila på dem. Men nu börjar jag bli osäker ifall det räcker med att bara fästa vangstyckena upptil och låta dem ligga lösa mot stenplattorna. Hur annars fästa vangstyckena nertill??? Gräva ner en plint och en regel bakom??? Nån som har tips?
J P-A
J P-A
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kottla mellan vagnsstyckena kan du ju också göra.
Jag har experimenterat med att skruva genom en markplatta sammanfogad med ett fundament med hjälp av en klick betong, men detta är säkert overkill.
Jag har experimenterat med att skruva genom en markplatta sammanfogad med ett fundament med hjälp av en klick betong, men detta är säkert overkill.
Min 12-stegstrapp står stadigt på gjutet fundament, har inte förankrat på något sätt, kortlingar lär du inte behöva heller, trappstegen kommer att hålla det på plats.
Men smaken är ju som baken, det går alltid att överarbeta
Men smaken är ju som baken, det går alltid att överarbeta
Hej, visserligen bara 5-stegs-vangstycken men mina vilar i nedre ändan bara på betongplattor, känns väldigt stabilt ändå (när trallen blev påskruvad vill säga...) Lite "asfaltspapp" mellan plattorna och vangstyckena är nog bra också.
Jag grävde ner plattorna och lät vangstyckena vila mot dem med en bit takpapp under. Var hur stabilt som helst INNAN jag skruvade på trallen till stegen. Nu efter ca en vecka så har ett vangstycke rest sig ifrån plattan. Lossade det vangstycket ifrån balkskon så det sjönk ner till stenplattan igen och sen skruvade fast det igen. Nu är det stabilt som tusan. Ett tips är att vänta några dagar innan man fäster vangstyckena helt i balkskorna iom att man ej vet hur trallbrädorna beter sig när de torkar. Mina hade olik fuktighetshalt så hela trappan vred sig när de torkade.
Ok min trappa är rnån vecka gammal nu men vangstyckena är på samma plats än så länge
Ang balkskor, kör ni sådana som vinklas nedåt då eller ? Jag drog bara fransk träskruv bakifrån bärlinan och in i vangstycket, det kanske inte duger om man ska göra det riktigt ?
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden