Hej, tänkte kolla en fundering jag hade till min framtida trallbehandling.
Tänkte jag skulle behandla med järnvitriol för att få en fin grå färg, men det ger ju inte nått skydd till trä. Så jag funderade om man inte kunde blanda i vattenglas på samma gång som en skyddande komponent? Ska oxå byta fasad och funderade på att använda samma "trick" även där. Nån som har några tips/invändningar mot det? Mvh tommy

Åsa Lund
Om du såpskurar vanlig tryckimpregnerad trall blir den precis så silvergrå som du vill ha den och dessutom sammtsmjuk att gå på

F
Järnvitriol tenderar att torrspricka trät så på en trall är det kanske inte optimalt? Är det inte nåt vajsing med järnvitriol på tryckt med?

Okey, blir det nått skydd för trä av såpa då?
Trallen är från byggmax och har legat där i tre år nu så tror inte jag har så mycket av orginalimpregneringen kvar 😜

F
ttompa skrev:
Okey, blir det nått skydd för trä av såpa då?
Trallen är från byggmax och har legat där i tre år nu så tror inte jag har så mycket av orginalimpregneringen kvar 😜
Jodå, det har du. Även om den är från Byggflax.

Jag reglade min altan 2008 och den byggdes delvis med ett mycket prisvärt parti impregnerade reglar avsedda för den tyska marknaden. Vissa reglar är vanlig svensk NTR AB. Tyska skiten är till stor del ordentligt rutten och NTR AB reglarna är som nya så visst funkar det trots att det bara är salter numera.

Redigerat:
Åsa Lund
Nio år gammal grå soptad altan av tryckt virke med öppning för ett träd framför rött hus med garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nio år gammal altan
Vanligt tryckt virke
Såpad två till tre gånger per säsong

• Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.