Har fått en nyrenoverad balkong i min bostadsrätt som blev ca 8.5 kvm. Problemet är att räcket upp till glaset blev på tok för högt så planerar att bygga upp golvet ca 15 cm. Har suttit och sökt runt på vad för virke som blir bra men otroligt svårt att hitta bra info. Min tanke är att regla upp med typ 45x145 eller 45X120 obehandlat direkt på betongen, sedan på med brunimpregnerad trall. Men väldigt osäkert om det är ett bra sätt att göra det på?

Annan tanke var att regla upp på ungefär samma sätt, sen lägga dubbla spånskivor och köra någon typ av trallrutor.

Min ända rädsla är fukten då det inte regnar in överhuvudtaget. Någon som kan säga direkt att regla med obehandlat inte är bra?

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Spånskivor är väldigt fuktkänsliga. Även om det är meningen att det ska vara tätt när fönstren är fördragna (antar att det gäller en inglasad balkong eftersom du skriver att det inte regnar in) så kan det komma en åskskur när man har öppnat dem på sommaren för att inte få 50 grader på balkongen eller att fönstren med tiden slår sig lite p.g.a. kraftig blåst och det letar sig in regnvatten i någon springa (händer hos oss).

Är du säker på att höjden på räcket inte beror på att ingen ska råka falla över det?
Det finns ju vissa säkerhetsregler att ta hänsyn till.

Tack så mycket!

Höjden är idag strax över 125 cm upp till glaset, vilken är 15 cm högre än vad som krävs. Alltså 110 cm. Så där är ingen fara. Och inser att jag skrev fel när jag skrev spånskivor, menar OSB. Det är såklart som du säger en viss risk att man öppnar men har haft öppet vid regn och hittills har det vart torrt.

H
gör som du tänkt, regla upp med en dimension som fungerar för ditt fall.
men varför lägga tryckt trall?, klart de funkar iof.

men håller med trallrutor är ju väldigt praktiskt och går att få billigt. Lägg såfall en formplyfa om du är orolig för vatten men en vanlig plyfa klarar ju de vattnet den kommer utsättas för

hul skrev:
gör som du tänkt, regla upp med en dimension som fungerar för ditt fall.
men varför lägga tryckt trall?, klart de funkar iof.

men håller med trallrutor är ju väldigt praktiskt och går att få billigt. Lägg såfall en formplyfa om du är orolig för vatten men en vanlig plyfa klarar ju de vattnet den kommer utsättas för
Anledningen till tryckt trall är väl flera, det är lite snyggare blir faktiskt billigare. Men att lägga obehandlat mot betong är inga problem alls? Tycker mig läst att det inte är bra.

H
kommer inte vara något problem alls, men är du orolig lägg en plastbit mellan.
men helt onödigt

Kör tryckt virke till reglarna och tryckt trall över sen, det blir väl enklast och tåligast? Trallrutor medför bara massa fula skarvar och det finns väl ingen fördel med att lägga obehandlade reglar?. Trallen kan du lägga i hela längder så slipper du skarvar.
Hur ser det ut vid balkongdörren? Öppnas den innåt/utåt? Går den fritt om du höjer upp golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.