Hej!

Plank och spaljé ska upp!
Men hur??

Här ska bygget stå. Justerbara stolpskor sitter på plats under krukorna :)
Utsikt över en trädgård med våta stenplattor, krukor och justerbara stolpskor där ett plank ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Önskemål:
- Planket får vara max 110 cm högt, så det blir väl närmast ett staket...
- Plats för odlingslåda
- Bygget måste vara lika fint på båda sidorna.
- Spaljén ska inte gå att klättra på i första taget.
- Spaljétrådar av vajer?

Skiss på hur jag tänker mig detta:
Handritad skiss av ett byggprojekt med måttangivelser för ett staket med spaljé och panelbrädor.
Skapa konto

Jag har sett ett fint plank där de "ställde" panelbrädorna mellan reglar vilket verkar smart:
Träplank och spaljé med odlingslådor framför, spaljén har korsande mönster. Illustration av justerbara stolpskor och en skiss av föreslagen konstruktion för ett plank med panelbrädor.
http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/hem-tradgard/20010713/bygg-ett-plank-till-altanen/

Men - jag kan inte använda Ica Kurirens idé rakt av eftersom vi var tvungna att sätta plinten en bit ut från väggen pga kulvertdragning:
Bild på en fast installerad stolpsko på en betongplint bredvid en röd trävägg och ett stuprör.
Skapa konto

Hur löser jag det??

Vad är lämpliga virkesdimensioner?
- Panelbrädorna - passar 22x145 även om det är ett lågt plank/staket?
- Överliggaren ovanpå plankdelen - är den också 22x145? Enligt vad jag läst här är på forumet är den mycket viktig. :cool:

Tacksam för råd om hur konstruktionen görs bäst - men jag snickrar på nybörjarnivå så håll det enkelt! :D

Hälsningar
Anna

S
får du ha som skissen?
virkesdimensioner hänger på vad du tycker är snyggt också.
går att få ta "planket" närmare fasaden. om du vill(gör det stabilare).

är bägge stenytorna era?

Hej! Trevligt projekt du har framför dig. Innan du går vidare så vill jag rekommendera dig en annan infästning än stolpskorna. Dessa gör att konstruktionen kommer att bli rank. Till spaljé'/staket/plank skulle jag använda plintjärn eller någon typ av stolpfötter ex.http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monte...och-balksko/Stolpfaste-med-platta-2000023549/
Kanske återkommer i frågan om jag kommer på något mer att tillföra. Lycka till!

SBH skrev:
får du ha som skissen?
virkesdimensioner hänger på vad du tycker är snyggt också.
går att få ta "planket" närmare fasaden. om du vill(gör det stabilare).

är bägge stenytorna era?
Ja det får jag om jag har förstått rätt. :)

Ingången till mig är hitåt på bilden. På andra sidan bygget har grannen sin ingång, de är tillfrågade och sagt ok till en skiss enligt ICA-kuriren-modellen. Men för att följa bostadsrättsföreningens regler ska jag sänka planket och har fått okej på det, upp till 110. Och spaljé med växter på är ju bara ett trevligt tillskott! ;)

Jag gillar sådant som är funktionellt. Vill tex. inte att det ska blåsa omkull!
Och jo, det vore bra att få planket ända in till vägg...

Fel av Åke skrev:
Hej! Trevligt projekt du har framför dig. Innan du går vidare så vill jag rekommendera dig en annan infästning än stolpskorna. Dessa gör att konstruktionen kommer att bli rank. Till spaljé'/staket/plank skulle jag använda plintjärn eller någon typ av stolpfötter ex.[länk]
Kanske återkommer i frågan om jag kommer på något mer att tillföra. Lycka till!
Hmm... nu är tre betongplintar djupt nedgrävda med sådana här stolpskor på:
Metallstolpe med U-formad topp och skruv, grå bakgrund, möjligt fastsättnings- eller stödelement.
Skapa konto

Så jag ändrar helst inte infästningen...

Men om man monterar stolparna med varannan stolpsko "framifrån" och varannan "från sidan" kanske bygget står stadigare?

Tack för uppmuntran! Kommer behövas :D

S
kommer planteringsboxen hänga i lutfen?
får du planket till väggen blir det stabilt

SBH skrev:
kommer planteringsboxen hänga i lutfen?
får du planket till väggen blir det stabilt
Planteringslådan ska stå stadigt på marken! Med vildkaprifol i :)

Då gäller det att fundera ut hur planket ska kunna gå intill väggen!

S
ajonoh skrev:
Planteringslådan ska stå stadigt på marken! Med vildkaprifol i :)

Då gäller det att fundera ut hur planket ska kunna gå intill väggen!
en till punkt som gör den stabil

Jag hade skruvt den infe stolpskon i den undre regelparet, om inte bredden passar så kanske en justerbar stolpsko vore ett bra val. Men det ser även utt som stupröret är i vägen för att nå väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.