Jag ska bygga ett litet trädäck på en uteplats med betongplattor som legat där i många år. Marken under är väldränerad och betongplattorna verkar ligga fast.
Det kommer att bli i ett hörn, dvs jag har ytterväggar på två sidor om det blivande trädäcket. Huset har en betonggrund, (källarvägg), jag vill upp till nästan golvnivå i huset vilket innebär 400 till 500 mm upp från betongplattorna. Storleken på trädäcket blir ungefär 4x6 meter.
Jag tycker inte riktigt om att borra och skruva fast en bärlinor av trä mot husgrunden, det känns som om man skapar en osund och fuktig miljö mellan bärlina och husgrund samt då en blandning av material som inte är kompisar (trä kontra betong). Jag ser helst att det är en spalt på ett par cm mellan trädäcket och husväggarna.
En möjlighet är att lägga bärlinor på låga betongstenar ca 150 mm höga samt skruvreglar ovanpå bärlinorna. Jag bör komma upp i lagom höjd på det viset. Gör jag på detta viset blir ju trädäcket löst liggande. Kan det flytta sig, kommer det att flytta sig?
Kan jag göra så här eller måste jag gräva ner plintar?
Om jag sätter plintar måste jag fästa i väggen/väggarna ändå?
Ska tillägga att platsen är ganska utsatt för vind, dock ligger det inne i ett "U" i huset men den öppna sidan är mot väster där det blåser mest ifrån.